Berlingske Business
07:02Det sker på markederne

Hermès ramt af shopping-nedtur

Hermès ramt af shopping-nedtur - 1
Her ses den eftertragtede Birkin-taske fra Hermès. Foto:

Kun et godt salg i luksus-producenten Hermès egne butikker sikrer den berømte taskefabrikant et hæderligt resultat i andet kvartal 2009. Salget af Hermès-tasker i detailbutikker bløder.

22 procent. Så meget faldt salget af luksus-tasker, parfumer, urer og duge af mærket Hermès i andet kvartal i detailsalget – hvilket blandt andet omfatter salg gennem stormagasiner og lufthavnsbutikker.

Dermed følger Hermès udviklingen i det globale luksussalg, hvor blandt andet verdens største producent af luksusvarer, LVMH, netop har måtte konstatere et fald i overskud på 23 procent.

Hermès-gruppen solgte for 6.6 mia. kroner i første halvår 2009 – hvilket er stort set det samme som i første halvår 2008. Men det er kun åbningen af nye dedikerede Hermès-butikker og salgsfremgang i de allerede eksisterende Hermès-butikker, der holder omsætningen stabil. For salget af Hermès-produkter i detailsalget faldt med 22 procent.

Parfume og urer lider
Hermès forklarer selv, at detailsalget af gruppens produkter er mere følsomt over for en økonomisk afmatning end det direkte specialiseret salg i gruppens egne butikker. For gruppens egne butikker gælder det dog også, at salget er gået frem i første halvår 2009 på alle markeder - på nær Japan.

Opgjort på produkt-kategorier er det især Hermès tasker, deres sadler og deres silketørklæder, der sælger. Anderledes skidt ser det ud for gruppens parfumelinje, dens urer og dens bestik og serviceprodukter.

10 nye butikker
Afmatningen i detailsalget og fremgangen i Hermès’ egne butikker får da også Hermès-gruppen til at holde fast i sin strategi for 2009, der består i at satse primært på egne butikker.

Hermès-gruppen vil investere i 10 nye eller renoverede butikker i Asien og USA i andet halvår af 2009 på bekostning af salget gennem detail-kæder oplyser man i regnskabsmeddelelsen.

Desuden vil Hermès sætte endnu mere fokus på service for at fastholde kunderne i det kommende halvår.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen