Berlingske Business
10:45Nordea fyrer chef for Corporate Finance

Her er ugens op- og nedture

15BUSOp1-130131.jpg
Tidligere topchef i Lundbeck Kåre Schultz. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Opture:

Hard-Kåre kaster guld af sig

Ugens suverænt største brag af en nyhed. Tidligere kronprins i Novo Nordisk og nuværende topchef i Lundbeck, Kåre Schultz, drager videre som chef til den israelske kopimedicinproducent Teva. Den havde ingen set komme, heller ikke en forbavset Lundbeck-formand Lars Rasmussen, der måtte se aktien skrumpe.

Teva er en virksomhed i krise, og derfor har Kåre Schultz kunnet stille sine krav. Bla. en sign on-bonus på 125 mio. kroner. Selv amerikanske iagttagere måbede.

For Kåre Schultz personligt bugner privatøkonomien. Han fik en farvelcheck på 73 mio. kroner med sig fra bruddet med Novo Nordisk og oppebar en årsløn i niveauet 35-40 mio. kroner i Lundbeck. Der skulle således være råd til en øse eller to i den helt dyre luksusklasse dernede i Tel Aviv.

I øvrigt tankevækkende at tage et kig på de virksomheder, Kåre Schultz har været involveret i over de senere år. Lundbeck, Lego, Royal Unibrew og Danfoss Fonden, ikke just tabervirksomheder.

Så ja, han må kunne et eller andet med bundlinjen.

13BUSKaare-Schultz-1-151341.jpg

Rohdes revsere får ro

Artiklen fortsætter under billedet
15BUSOp2-154147.jpg
Nationalbankdirektør Lars Rohde. Foto: Liselotte Sabroe

Nationalbankdirektør Lars Rohde holdt tungen lige i munden, da han i denne uge skulle fremlægge den kvartårlige helbredstilstand for dansk økonomi. Sommeren over er der stillet spørgsmål til bankens politiske uvildighed fra økonomer og andre eksperter.

Og derfor kunne man tro, at Lars Rohde ville benytte lejligheden til at forsvare sig og banken og angribe disse kritikeres argumenter. Men køligheden vandt, da nationalbankdirektøren fastholdt advarslen til politikerne om at være klar ved knappen med finanspolitiske straminger, hvis økonomien løber løbsk og bliver overophedet.

Og sådan må det være, hvis Nationalbanken skal bevare sin troværdighed. Det er godt, at der er debat om og kritik af bankens analyser, men lige så nødvendigt, at banken holder sig ude af slagsmålene og sådan set bare, nøgternt, lægger sine økonomiske analyser og vurderinger frem til offentlig beskuelse. Ligesom i alle livets forhold findes der heller ikke i økonomien endelige facitlister.

13BUSPix-Teva-173335.jpg

Peter Damgaard åbner vinduerne

Artiklen fortsætter under billedet
15BUSOp2-152944.jpg
Adm. dir. Peter Damgaard Jensen, PKA. Foto: Erik Refner

Indrømmet, gossipperne elsker storskrydere i business-Danmark – de borger for gode overskrifter på både vinder- og taberlisten. Men i en sjælden nuanceret stund kan vi også godt begejstres over de mere stille sjæle, der bare får tingene til at fungere. En af dem er pensionskassen PKAs førstemand, Peter Damgaard Jensen, som er med i gud ved hvor mange ting. PKA har efterhånden 250 mia. kroner at forvalte, og derfor kræver det ganske god fingerspids­fornemmelse for direktøren at balancere de 300.000 medlemmers mange forskelligartede interesser og så virkeligheden derude på børsmarkedet.

Damgaard synes at mestre denne balancegang. Senest med at åbne for, hvad PKA stemmer på de mange generalforsamlinger rundt omkring i verden. Verden skriger på gennemsigtighed og aktivt ejerskab, og nu kvitterer PKA med et nøk i den retning. Den 63-årige Peter Damgaard har siddet for bordenden i PKA i 16 år.

Han har haft skæverter, skirejser og Genan for at nævne et par få, men i det store perspektiv leverer han varen.

Bjarne Hastrup

Nedture:

Kåres farvel. Nu må formanden på arbejde

Artiklen fortsætter under billedet
15BUSNed1-130021.jpg
Lars Rasmussen, bestyrelsesformand for Lundbeck. Foto: Ólafur Steinar Gestsson

Man kan næsten se billedet for sig.

På formandskontoret læner Lundbeck-bestyrelsesformand Lars Rasmussen sig tilbage i stolen. Sukker let. Smiler for sig selv. Det går sgu’ ikke så dårligt, tænker han.

Bom. Døren går op. Ind kommer Lundbeck-direktør Kåre Schultz. »Lars, jeg har noget, vi skal tale om.«

Og så sluttede freden for Lundbeck-formanden. For med Kåre Schultz’ afgang fra Lundbeck ender et par år med forrygende fremgang på både resultater og aktiekurs. Og en fred, som Lundbeck i en række år ellers var alt andet end forvænt med. Nu skal Lars Rasmussen finde afløseren for aktionær-­darlingen Kåre Schultz. Det kan godt være, at Lars Rasmussen allerede har været ude og nedtone Kåre Schultz’ betydning for Lundbecks tranformation.

Men det virker nu mest som snak fra en presset formand. For al fokus er nu på hans jagt på – og evne til at finde – den perfekte afløser.

12BUSLundbeck-141856.jpg

Det er næsten for let. Men TDC springer i

Artiklen fortsætter under billedet
15BUSNed2-125732.jpg
TDCs topchef, Pernille Erenbjerg. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Der blev virret med hovedet og grinet næsten overbærende på Business-redaktionen, da Morten Strunge & Co. tidligere på ugen gentog den efterhånden gammelkendte øvelse: At sælge et lille teleselskab til kæmpen TDC.

For det kan godt være, at teleanalytikere var hurtigt ude og sige, at det gav forretningsmæssig mening, og at prisen pr. kunde, TDC købte gennem selskabet Plenti, var lav, men når Strunge & Co. lavede øvelsen for anden gang, og TDC var køber begge gange, så vækker det altså undren.

Jeg kan godt forstå, hvorfor TDC-direktør Pernille Erenbjerg har nikket ja til købet. Dels drejer det sig om relativt få millioner. Og først og fremmest sikrer man, at en lille irriterende aktør, Plenti, kunne vokse sig større og blive andet end en sten i skoen.

Læg dertil, at TDC har behov for at få fingre i flere kunder, og man har grundlaget for købet.

Spørgsmålet er vel bare, hvornår Strunge Co. prøver igen, og om TDC så står klar endnu engang?

pix-Plenti-TDC

Håber Peter Høgsted trives i modvind

Artiklen fortsætter under billedet
15BUSNed3-125600.jpg
Coops administrerende direktør Peter Høgsted. Foto: Sophia Juliane Lydolph

Nogle mennesker trives godt i modvind. De hiver næring ud af, at der er daglige kampe og besvær.

Jeg har fornemmelsen af, at Coop-chef Peter Høgsted hører til den type. Det håber jeg i hvert fald – for hans egen skyld.

For det er udfordringer i flertal, som Coop-chefen står overfor. Det blev seneste tydeliggjort – igen – i denne uge, hvor der blev lækket tal internt fra Coop som viste, hvor svært det er at få en god forretning ud af at drive flere af de Coop-ejede butikskæder.

Det vidner om indbyggede modsætninger i koncernen. Om kampe om retning, kampe om indflydelse og det bøvl det giver, når topchef Peter Høgsted vil flytte hele koncernen, men samtidig skal holde selvstændige brugsforeninger med mangeårig magt tilfredse.

Det kan Peter Høgsted ikke bare lade som om ikke eksisterer. Han skal drive mikromanagement og makromanagement på en og samme tid.

Det er svært og giver modstand og kampe.

14BUSCOOP-I-KINA-170113.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen