Berlingske Business

Her er manden bag »The Orange Feeling«

Manden bag
Henrik Rasmussen har kontor bag Orange Scene, det har han haft i mange år, for han er manden bag Roskilde Festival og har været en del af holdet siden slutningen af 70erne, hvor han selv var en af de nu mange tusinde frivillige. Foto:

Han begyndte som frivillig, nu er han topchef for Nordens største festival og kunne i oktober fejre 25 års jubilæum som ansat. Igen i år sidder han på kontoret bag Orange Scene, for Henrik Rasmussen ér Roskilde Festival.

Lyden af næste hovednavn fylder kontoret. Bassen dunker i gulvet, uden for vælter titusindvis af festivalgængere rundt, jorden suger så meget spildt fadøl til sig, som den kan, foran Orange Scene er menneskemængden blevet en stor pulserende lunge. Det er Roskilde Festival. Nordens største festival, et tilløbsstykke, der omsætningsmæssigt vokser år for år, og bag det orange kendetegn sidder direktøren for det hele. For de næsten 35.000 frivillige, de 60 fuldtidsansatte, og de 1.000 mennesker, der sammen med ham året rundt holder liv i »the orange feeling«.

Han hedder Henrik Rasmussen, men medarbejderne kalder ham bare Rass. Han styrer den millionforretning, som Roskilde Festival er vokset til fra 10.000 gæster i den spæde start i 1971 til over 75.000 gæster i dag, et udgiftsbudget på omkring 185 millioner kroner og en omsætning tæt på den halve milliard.

Siden 2002 har han været topchefen – alene. Han startede i slutningen af 70erne som en af de mange frivillige, der hvert år er med til at skabe, hvad han med slet skjult stolthed i stemmen kalder en fantastisk festival, og som Henrik Rasmussen er stolt af at arbejde sammen med og delegere opgaver til. For selv om han ikke kan huske navnene på de tusindvis af medarbejdere, der efterhånden udgør festivalen, lægger han ikke skjul på, at de hver og en er med til at gøre det til en fest at møde på arbejde, og at der uden dem ikke ville være en Roskilde Festival.

Fra første gang han satte benene på festivalpladsen, gik der ikke længe, til Henrik Rasmussen var ansat med rigtig løn og bevægede sig ind i den organisation, han var blevet så bidt af. Med en økonomisk baggrund fra Københavns Handelshøjskole blev han valgt som kasserer helt uden at stille op. Stillingen var heller ikke ligefrem populær, men det var indgangen til den stilling, han bestrider nu, og som for ham er verdens bedste job.

Men inden han blev CEO of Rock ’n’ Roll, blev han valgt som kasserer i 1987, og året efter blev han ansat som sekretariatschef, så før han fik set sig om, kunne han fejre 25 års jubilæum som ansat i oktober sidste år. Han havde fanget »the orange feeling«, han blev aldrig helbredt, og bliver det nok heller aldrig.

For der er noget ved Roskilde Festival, som bare gør den bedre end andre gode festivaler. De mange personligheder, den store tolerance og accept af de blandede folkefærd, der hvert år troligt venter på at vælte hegnet ind til festivalpladsen. Samhørisghed, frihed og fællesskab.

Selv vælter han ikke hegnet, han får end ikke set en eneste koncert fra start til slut, selv om hans kontor er lige bag Orange Scene. Arbejdet fylder det hele, men, som han siger, så kan man jo se så mange andre festivaler resten af året.

Og det gør han også. Hvert år er han på den schweiziske rockfestival Paleo. Den er noget helt andet end hans egen musikmekka. Det er en anden kultur, meget renere, med fokus på god mad og vin og med bål i hver lejr – det sidste noget de for alt i verden forsøger at undgå på Roskilde.

Roskilde skal passe til den tid, den er i. Men, som Paleo udmærker sig ved sin specielle kultur, udmærker Roskilde sig også ved sin mangfoldighed. Og hans mange besøg på festivaler i hele verden understreger for ham, at han har fat i noget af det helt rigtige. Han får ny inspiration, lærer nye ting, møder nye kulturer og bliver bekræftet i, at Roskilde bare er en rigtig, rigtig god festival.

I år er det festival nummer 43, som er i fuld gang med rabalder, musik, ølstafetter og Buggi Burgere. Hvert år tiltrækker festivalen folk fra hele verden, fordi den er unik. Det lægger Henrik Rasmussen vægt på. Når han og de andre omkring 1.000 mennesker, for hvem Roskilde varer hele året, brainstormer til næste års brag af en musikoplevelse, genopfinder de festivalen på ny. Den er et unikum, som mange forsøger at kopiere rundt om i verden, men som Henrik Rasmussen og hans team bare klarer bedst.

Hvis de ikke hvert år smed alle de efterladte ølpong-bolde op i luften og greb dem på ny, ville festivalen ikke overleve ret længe.

Roskilde skal være en festival for den tid, den er i. Så længe Henrik Rasmussen, folkene bag Roskilde Festival og organisationen Roskilde Festival-gruppen fortsætter med at lave en oplevelse i topkvalitet, som de gør nu – siger Rass – så tror han også, de laver festival om 100 år.

Sådan følger du Berlingske på Roskilde Festival:

Spotify: Følg anmeldernes playlister her
Twitter:
Berlingskes Roskilde-hold er samlet her
Instagram
: Følg musikredaktør Lars Rix, fotograf Kasper Palsnov og de andre på Berlingske
Web
: Gå ikke glip af noget - gør b.dk/roskilde til en genvej på din smartphone

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen