Berlingske Business

Han har gjort byggefakta til en stor forretning

jens
Jens S. Johansen og researchchef Carina Dahl. Foto:

Jens S. Johansen er både sælger og strateg. Og så har han en særlig evne til at kombinere it og kundebehov. Nu skal vækstsuccesen konsolideres, inden der sættes nye mål.

»Hold fast i din strategi – også når du bliver fristet til at gøre noget andet og har brug for pengene.«

Denne vigtige iværksættererfaring tør Jens S. Johansen, 34 år, og adm. direktør og hovedaktionær i CRM-Byggefakta A/S godt give videre til andre. For han har praktiseret det gode råd selv .

Derfor har han i dag en forretning, som på fem år er vokset fra ingenting til en virksomhed med små 35 ansatte og en omsætning på over 25 mio. kr. Den vil i år give ham og hans partner mindst fire mio. kr. på bundlinjen.

I front

Jens S. Johansen har i bogstaveligste forstand bygget en forretning op, der bygger på byggefakta.

Han leverer sine kunder i byggebranchen et system og en database, der fodrer dem med alle relevante oplysninger om større offentlige og private bygge- og anlægsprojekter i Danmark, Sverige og Norge. Hvornår byggerierne bliver opført, af hvem, hvor, hvor meget og hvorfor. Oplysningerne indsamles fra alle relevante kilder og opdateres og systematiseres.

Med disse informationer kan arkitekter, ingeniører, byggefirmaer, materialeproducenter og leverandører udsøge sig kundeemner og opsøge dem præcis, når de har brug for firmaets ydelser. Informationerne gemmer de i et særligt salgsstyrings- system, som CRM-Bygge- fakta også leverer.

CRM-Byggefakta har i dag en ledende position på sit marked. Det gamle »Licitationen« i Aller-koncernen er overhalet med godt 20 længder, og også en amerikansk konkurrent er agterudsejlet.

Jens S. Johansen har da også flere gange fået købstilbud, men han holder fast og udvikler sin virksomhed. Den bygger på en veludviklet evne til at udnytte den moderne informationsteknologi og kombinere den med kundernes behov.

Møder klokken fem

Jens S. Johansen er ikke kommet sovende til succesen. Han møder på sin virksomhed i Valby hver morgen klokken fem og arbejder igennem til sidst på dagen. Hjemme er han sammen med konen og de to børn i nogle timer. Inden han lægger sig under dynen ved 22-tiden er mailboksen tjekket nok engang.

CRM-Byggefaktas direktør og hovedaktionær er en udpræget vindertype, der evner at kombinere salgs- genet med strategisk tænkning. Han virker troværdig med sit brede sjællandske tungemål præget af en opvækst i Mørkøv mellem Kalundborg og Holbæk. Skolen var ikke det mest spændende sted for Jens S. Johansen, selv om han er søn af en skole- inspektør. Salgsgenet har han nok i højere grad fra sin farfar, der var købmand.

Karrieren begyndte hos SBS TV som reklamesælger, hvor Jens S. Johansen arbejdede i syv år med salg af tv- reklame og interaktive medier. I 2002 blev han selvstændig og solgte sportssponsorater for håndboldklubben FIF på Frederiksberg. Samtidig supplerede han sin uddannelse ved at læse til merkonom om aftenen.

I 2003 købte han nogle små tidsskrifter, som havde bygge- branchen som målgruppe og ud af dem fødte han ideen om Byggefakta. Han etablerede virksomheden for en fortjeneste, som han havde indkasseret ved heldige dispositioner på ejendomsmarkedet.

- Jeg har altid sat tæring efter næring. Det er aldrig rart som iværksætter at blive afhængig af en bank, konstaterer Jens S. Johansen.

Vigtigt at uddelegere

I 2006 tog han en kompagnon – Thomas Bejer-Andersen - ind. Thomas Bejer-Andersen havde udviklet CRM-systemet Parabyg, som passede perfekt til håndtering af de mange oplysninger i Byggefaktas database.

Pr. 1. august er virksomheden vokset yderligere med opkøbet af www.byggestart.dk. Her lægger private deres bygge- eller renoveringsprojekt ud på en portal. Forinden bliver opgaven valideret og kvalitetssikret af egne bygningskonstruktører inden den sendes ud til maksimalt tre håndværkere, som derefter giver kunden et tilbud.

- Vi har manglet noget til vore kunder blandt håndværksmestrene, der typisk ikke binder an med en hel tagrenovering på en folkeskole. Her supplerer byggestart perfekt vores nuværende ydelser, forklarer Jens S. Johansen.

Jens S. Johansen erkendte tidligt i processen, at han måtte have mellemledere, hvis hans virksomhed skulle vokse. Han har således i flere år haft en mellemleder, der står for al informationsindsamlingen.

- Jeg er utrolig glad for Carina Dahl. Det gælder om at strukturere sin virksomhed, så du kan uddelegere og være tryg ved at gøre det, forklarer han.

Selv om Jens S. Johansen som nævnt har holdt fast i sin strategi, ser han jævnligt nye forretningsmuligheder – også uden sin egen branche. Derfor vil han ikke udelukke, at han en dag igen etablerer en virksomhed i helt ny branche.

- Jeg er iværksætter, og der er mange muligheder for at kombinere it og kundebehov. Men i de næste mange år handler det om at konsolidere og udbygge CRM-Byggefakta, slutter han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen