Berlingske Business
12:07USA's nye toldsatser kan øge spændingerne med Kina

Han er alt andet end en klods om benet

Han er alt andet end en klods om benet - 1
»At blive kaldt Kongen af Legoland er noget, alle kan forstå, både voksne og børn. Om folk så siger, jeg ligner en porcelænsfigur eller har knopper over alt som i Lego-tiden, så er det fint for mig. Det handler om at få brandet ind under huden og være stolt af den kvalitet, man leverer,« siger Mads Ryder. Foto:

Mads Ryder har altid gjort en dyd ud af at smelte sammen med det firmalogo han repræsenterer. De evner skal den tidligere direktør i Legoland og Vægtvogterne nu bruge til at få den kriseramte porcelænsfabrik på Royal Copenhagen ret køl igen.

Når en familiefar stolt filmede børnene foran en af de mange flotte udstillinger i Legoland, skete det ofte at linsen samtidig fangede en koncentreret mand, der gik rundt i baggrunden og samlede gammelt ispapir op, som de efterladt.

Den dedikerede mand var ikke en del af parkens talstærke rengøringspersonale, men derimod Legoland-direktøren Mads Ryder, der hurtigt blev kendt som »Kongen af Legoland«.

En betegnelse, som han selv bifalder:

»At blive kaldt Kongen af Legoland er noget, alle kan forstå, både voksne og børn. Om folk så siger, jeg ligner en porcelænsfigur eller har knopper over alt som i Lego-tiden, så er det fint for mig. Det handler om at få brandet ind under huden og være stolt af den kvalitet, man leverer,« siger Mads Ryder.

Synonym med virksomheden
Gennem sine ansættelser i først den danske nationalstolthed og siden i den globale koncern vægtvogterne har Mads Ryder nemlig altid gjort en dyd ud af, at være synonym med den virksomhed, han repræsenterer.

»Mads lever og ånder for det brand, han arbejder for. Han er den bedste ambassadør, man kunne tænke sig, og han opfatter også sig selv som det, uden at det bliver for påtaget,« siger koncerndirektør i Lego Mads Nipper, der gennem en årrække arbejdede sammen med den netop udnævnte Royal Copenhagen-direktør.

Hoppede på vægtvognen
At den kommende direktør for den kapitalfondsejede porcelænsfabrik altid får sin arbejdsplads ind under huden understreges ved, at Mads Ryder efter sin udnævnelse som vicedirektør for Vægtvogternes engelske forrentning selv hoppede på slankevognen.

En travl hverdag og stribevis af forretningsrejser havde sat sit præg på den tidligere officer i hæren, der nu gik i gang med en målrettet kur med Vægtvogterne, som fik kiloene til at rasle af den tidligere overvægtige direktør.

Derfor kan man på Vægtvogternes internationale hjemmeside læse hele Mads Ryders historie om, hvordan han nu er guldmedlem af Vægtvogterne i hele tre lande, og ikke mindst at han vejer det samme, som han gjorde som 17-årig – og se de klassike før og efter billeder.

Brug for et smil
At være firmaets ambassadør og have en fortid i hæren har dog ikke betydet, at Mads Ryder udelukkende styrer sine ansatte med kæft, trit og retning. Fra flere sider beskrives han således som bundseriøs, men samtidig med en unik evne til altid at skabe en jovial og hyggelig stemning, hvor han færdes.

»Jeg var faktisk overrasket over, at han havde været så mange år i hæren. Det tror man ikke første gang, man møder ham,« fastslår Mads Nipper.

Evnen til at smile og skabe god stemning får Mads Ryder brug for i sit nye job i spidsen for det hensunkne national-#klenodie Royal Copenhagen, der har befundet sig i både en økonomisk og identitetsmæssig krise de senere år.

Mere end 66 mio. kr. tabte den gamle fabrik i 2008, og 2009 tegner fortsat som et svært år for den virksomhed, der blev grundlagt helt tilbage i 1775.

Respekt for historien
For Mads Ryper er det endnu for tidligt at komme med de store strategiske udmeldinger om, hvad der skal ske i Royal Copenhagen, når han indtager hjørnekontoret til oktober.

Men han hæfter sig ved, at det for ham handler om at få de klassiske dyder til at stemme overens med et nyskabende design.

»I et så velkendt brand er man nødt til at have respekt for historien. Men der skal også være fokus på udvikling og på at skabe noget nyt. Det hele skal forenes, og det er det, jeg skal sørge for i Royal Copenhagen,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen