Berlingske Business

Gucci tager kopikamp til kreditkortfirmaer

Gucci tager kopikamp til kreditkortfirmaer - 1
Denne Gucci-håndtaske er ægte, men det er der mange andre der ikke er. Nu vil Gucci forsøge at stoppe handlen med falske håndtasker ved at gå efter kreditkortselskaberne. Foto:

Luksusvareproducenten Gucci er godt og grundigt træt af de tusinder af forfalskede Gucci-tasker, som kan købes med et par klik på en hjemmeside. Nu forsøger selskabet at gå efter kreditkortselskaberne.

Af gode grunde kender ingen det egentlige omfang af forfalskede forbruger- og luksusvarer, men i 2005 skønnede den vestlige verdens økonomiske samarbejdsorganisation, OECD, at der blev solgt falske varer for 200 milliarder dollar, eller over 1000 milliarder kr., svarende til to pct. af verdenshandlen.

Nu forsøger Gucci at bekæmpe falsknerierne på en ny måde. Ifølge nyhedsbureauet Reuters har Gucci America sagsøgt flere kreditkortselskaber ved den føderale domstol i New York, med krav om erstatninger i millionklassen.

Ifølge Gucci har kreditkortselskaberne håndteret betalinger for falske Gucci-tasker og dermed har de "ikke kun leveret den nødvendige markedsplads for sådanne transaktioner, men er fuldgyldige partnere i disse forfalskningsaktiviteter."

Evig jagt på falsknerier
Der er efterhånden ikke ret meget som ikke forfalskes, fra ure over tøj til medicin og maskiner. Men særligt producenter af luksusvarer som Gucci, Louis Vuitton og Rolex kæmper en evig kamp mod forfalskningerne, som ikke kun bryder selskabernes intellektuelle rettigheder, men også skaber store tab i indtægter og image for luksusproducenterne.

Luksusproducenterne har længe samarbejdet med toldere, og eksempelvis kunne de amerikanske toldmyndigheder sidste år arrestere tre personer, som angiveligt fra 2003 til 2005 importerede 300.000 forfalskede håndtasker til en værdi af ca. 100 mio. dollar.

Forsøger at få ram på flest muligt
For knap to måneder siden beslaglagde kinesiske myndigheder ikke mindre end 26.000 stykker forfalskede Tiffany-smykker, men generelt er det svært at få ram på producenterne af forfalskninger.

I stedet har man forsøgt at ramme sælgerne. I New York har man eksempelvis fået mulighed for at tvangsopsige butikslejemål i falsknerigaden Canal Street, hvis der bliver solgt falske varer.

Og i Italien kan købere af falske solbriller, håndtasker eller andre ting få bøder på mellem 3333 og 10.000 euro, eller mellem 25.000 og 75.000 kr. Det forhindrer dog ikke, at enhver som eksempelvis besøger Napoli får tilbudt Gucci- og andre tasker for en slik i fuld offentlighed.

Kampen fortsætter på internetttet
Nu er blandt andre Gucci også begyndt at gå i krig med sælgere af forfalskede varer på internettet. Ifølge Reuters indgik et amerikansk selskab sidste år et forlig til 5,2 mio. dollar med Gucci, fordi selskabet fra en hjemmeside havde solgt falske Gucci-tasker.

Nu er Gucci så gået skridtet videre, og har besluttet sig til også at sagsøge kreditkortfirmaerne som håndterede betalingerne for de falske håndtasker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen