Berlingske Business

Gourmetimperium kriseramt

Gourmetimperium kriseramt - 1

2008 var ikke noget godt år for det familieejede gourmetimperium Løgismose. Men selvom regnskabet viser røde tal, så maner bestyrelsesformand Jacob Grønlykke alligevel til besindighed.

Julen 2008 bliver ikke husket med glæde i Løgismose-koncernen. Det familiejede gourmetimperium, der blandt andet står bag Kong Hans Kælder og Falsled Kro, er tydeligt mærket af et voldsomt fald i salget i julen sidste år. Salget af dyre vine, oste og andre delikatesser bremsede helt op i en periode. Derfor er 2008-regnskabet fra Løgismose heller ikke noget at råbe hurra for familien Grønlykke, der står bag gourmet-konglomeratet.

Godt nok er der sorte tal på bundlinien med et overskud på 25 millioner kroner. Men det skyldes udelukkende et salg af en andel i Løgismose Mejeri A/S. Uden indtægten på 29 millioner kroner fra salget af ejerandelen havde der været blodrøde tal på bundlinien hos Løgismose, der taber to millioner kroner på den rene drift af virksomheden.

Det er måske ikke så overraskende efter et 2008 i krisens tegn, da Løgismose samtidig satsede stort og tabte med millioninvesteringen i Nimb i Tivoli.

Sammen med Tivoli åbnede Løgismose sidste år det storstilede Nimb-projekt lige over for Hovedbanegården. Mindre end et år senere måtte Løgismose dog kaste håndklædet i ringen, og Tivoli købte gourmet-konglomeratet ud af Nimb for en krone. Tabet på Nimb-eventyret beløber sig i et et-cifret millionbeløb for Løgismose og er ikke noget, som tager livet af Grønlykke-familien.

Regnskabet viser dog samtidig en forholdsvis stor gæld på knap 90 millioner kroner, hvoraf hele 45 millioner kroner forfalder inden for 1 år. Den kortfristede gæld skal dog primært henregnes til kassekreditter i forbindelse med Nimb-projektet, der nu er fortid for Løgismose.

Omstillingsår
Selvom 2008-regnskabet således ikke giver grund til at trække den dyreste champagne op for Grønlykke-familien, så er bestyrelsesformand Jacob Grønlykke optimist.

»2009 bliver et omstillingsår ligesom 2008. Vi skal i lighed med de fleste andre virksomheder tilpasse os til en lavere omsætning. Indtjeningsniveauet ændrer sig ikke voldsomt, men omsætningen er faldet, og derfor skal vi selvfølgelig tilpasse vores omkostninger til en lavere omsætning. Men det er jo ikke bare noget, som man klarer over natten. Hvis du har dygtige medarbejdere, så fyrer man jo ikke dem lige med det samme, omsætningen falder. Både af menneskelige grunde, men også fordi tingene jo vender igen på et tidspunkt,« påpeger Jacob Grønlykke, der sidder på posten som bestyrelseformand for Løgismose A/S og gourmetrestauranten Kong Hans Kælder.

Han mener, at Løgismose står bedre rustet end så mange andre.

»Vi er en familieejet virksomhed, og derfor har vi ikke nogle ejere, som sætter benhårde afkastkrav til os. Vi er selvfølgelig nødt til at reagere på den faldende omsætning, men det er også vigtigt at huske, at vores omsætning måske bare er faldet tilbage til samme niveau som 2006. Samtidig kan vi allerede nu se, at 2009 bliver bedre end sidste år. For de fleste af vores forretninger er julesalget ekstremt afgørende. Hele julesalget kollapsede jo nærmest sidste år, og det sætter sine spor i regnskaberne for 2008,« siger bestyrelsesformanden.

Mælk fra Skåne
Især en ting optager Jacob Grønlykke lige nu. Med salget af en tredjedel af Løgismose Mejeri til Skåne Mejeri forsøger Løgismose for alvor at komme ind på det danske mælkemarked. I dag er Løgismose i supermarkedernes kølediske med rygeost og feta, men nu skal kølemontrene med mælk også erobres.

»Det er en helt anden mælk og en helt anden måde at producere på i Skåne. Det kunne være sjovt, hvis man kunne skabe det samme på markedet for mælk, som man har set på øl-markedet. Vi vil gerne flytte grænserne, ligesom det er sket med alle mikrobryggerierne. Det kan vi gøre sammen med Skåne Mejeri, som har den nødvendige finansielle styrke til en offensiv på det meget monopol-prægede mælke-marked,« konstaterer Jacob Grønlykke.

Af regnskabet fremgår det endvidere, at Grønlykke-familien har benyttet indtægten fra salget af ejerandelen i Løgismose Mejeri til at hive et udbytte ud på 15 millioner kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen