Berlingske Business

Fra ministeriernes skygge til arbejdsmarkedets top

29busJacobHolbraad_1.jpg
Jacob Holbraad tiltræder 1. november stillingen som administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening, efter at hans karriere hidtil har ført ham rundt i ministerierne. PR-foto

Der venter en række udfordringer, når den relativt ukendte topembedsmand Jacob Holbraad 1. november sætter sig i direktørstolen hos Dansk Arbejds­giverforening.

I hjemmet på Frederiksberg kommer børnene på ti og 13 år nok til at se hans ansigt i fjernsynet en del mere, end de hidtil har gjort.

1. november skifter top­embedsmanden Jacob Holbraad nemlig ministeriernes gange ud med den højtprofilerede stilling som administrerende direktør for Dansk Arbejdsgiverforening (DA). Og den kommende direktør glæder sig til at prøve kræfter med arbejdsmarkedet.

»Danmark skal rustes til vækst, så Danmark fortsat er et attraktivt land at leve og drive forretning i. Det kræver et velfungerende arbejdsmarked. Jeg ser frem til at stå i spidsen for DAs organisation,« udtalte han, da hans forestående jobskifte blev offentligt kendt.

Siden Jacob Holbraad fik sit kandidatbevis fra statskundskabsstudiet på Københavns Univer­sitet, har han ellers haft sin daglige gang i embedsværket, hvor han ad flere omgange har bestredet chefstillinger i tre af landets tungeste ministerier. Og selv om han var højt placeret i hierarkiet under både Anders Fogh Rasmussen, Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning-Schmidt, er det stort set lykkedes ham at bevæge sig uden for offentlighedens søgelys. Indtil nu.

jacob

For når 47-årige Holbraad sætter sig i chefstolen i DAs lokaler i det indre København, får han en helt anderledes rolle, end han har været vant til i ministerierne. Som direktør for hovedorganisationen for de danske arbejdsgiverforeninger skal han nemlig vænne sig til et liv i mediernes søgelys, ligesom mange af hans vågne timer frem til 1. november formentlig kommer til at foregå med snuden begravet i litteratur om dagpengesystemet, overenskomster og trepartsforhandlinger.

I de kommende måneder og år får DAs nye topchef nemlig travlt. Meget travlt. Allerede i løbet af oktober vil Dagpengekommissionen således komme med sit bud på, hvordan et nyt dagpengesystem bedre kan matche det moderne arbejdsmarked, ligesom regeringen efter alt at dømme har en jobreform på vej, som også kalder på den tidligere topembedsmands opmærksomhed.

Herudover vil Lars Løkke Ras­mussen formentlig invitere arbejdsmarkedets tre centrale parter til trepartsforhandlinger inden længe, ligesom Holbraad skal være med til at finde ud af, hvordan industriens overenskomster skal fornys inden 2017.

Og meget tyder på, at Jacob Holbraad står over for en svær begyndelse i toppen af DA.

»Spørgsmålet er, om ikke den nye direktør skal bruge tid på at opbygge sit netværk både på arbejdsgiver- og lønmodtager-siden. Man har jo ikke taget en direktør fra Dansk Industri eller Dansk Erhverv, som i forvejen er klædt på til opgaven og har en erfaring i forhandling og aftaler,« har Flemming Ibsen, der er professor emeritus på Aalborg Universitet, tidligere udtalt til Avisen.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen