Berlingske Business

Forlystelsesparker trodser krisen

Forlystelsesparker trodser krisen - 1
Foto:

En række af de store danske forlystelsesparker har her mod slutningen af sommerferiesæsonen ikke mærket finanskrisen i tælleapparaterne.

Krisen kradser ikke i Zoo. Haven i København regner ikke med at nå op på sidste års høje niveau med næsten 1,4 millioner besøgende, men direktør Lars Lunding Andersen er mere end fortrøstningsfuld omkring udsigterne for 2009:

»Selvfølgelig kan vi ikke nå op på sidste års niveau, som var exceptionelt, fordi Elefanthuset åbnede, og rigtig mange mennesker kom for at se elefanterne. Men vi regner med at nå op på den pæne side af 1,3 millioner, og det var også det, vi havde budgetteret.«

Danskerne forlyster sig også i krisen

Det generelle billede af besøgstallene for en række af de større forlystelsesparker er ikke meget ulig det i Zoologisk Have i København. Krisen rammer ikke besøgstallene, der for både Dyrehavsbakken, Fårup Sommerland, BonBon-Land og Djurs Sommerland nogenlunde holder sidste års niveau henimod slutningen af årets sæson.

I Tivoli Friheden i Århus går det endda fremad, forklarer administrerende direktør Henrik Ragborg Olesen:

»Det er faktisk gået over forventning. Jeg har været i den her branche i mange år, og det er altid gået godt i krisetider, men i år var vi bange for, at denne krise var så dyb, at det ville gå ud over os. Det har heldigvis ikke været tilfældet, vi har haft et rekordår.«

Pengene sidder alligevel ikke så løst

Mens krisen således ikke umiddelbart kan aflæses i besøgstallene, så bemærker de fleste forlystelsparkerne, at gæsterne ikke har brugt lige så mange penge, når de først er trådt ind gennem lågerne.

»Vi forventer omkring samme antal gæster som sidste år eller måske lidt flere. Vores vurdering er, at der er flere, der er blevet hjemme på grund krisen, så det har vi lukreret lidt på, men på den anden side så bruger de ikke så mange penge i selve forlystelsesparken,« forklarer administrerende direktør i BonBon-Land Thomas Jellum.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen