Berlingske Business

Foghs mediedomptør i magtens centrum

06BUSMichael-Ulveman#2.jpg
Overskrift
Journalist og medierådgiver Michael Ulveman (tv.) sammen med daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen på vej til et samråd på Christiansborg. Foto: Rune Evensen.
 

Michael Ulveman udgør helt evident sammen med sin tidligere arbejdsgiver – Anders Fogh Rasmussen – et stærkt makkerpar. De to herrer forstår virkelig at kapitalisere deres bedrifter.

Markedsføringens veje er friske, føjelige og finurligt sælgende. Et blik på Anders Fogh Rasmussens medie-medspin-domptør for investeringsbanken Goldman Sachs – Michael Ulvemans kompagnibiks’ hjemmeside på professioners alter ego-træfpunktet – LinkedIn – gelejder os gesvindt til hans gesjæft.

TMP

Her ser vi USAs førstemand Barack Obama, Storbritanniens ditto David Cameron og Danmarks hedengangne førstemand og NATOs eksgeneralsekretær, Anders Fogh Rasmussen. Alle tre har blikket rettet mod horisonten. Stjernebestrøet forstås.

Toppen af erhvervslivet

På hjemmesiden kan man læse, at adgang og netværk giver resultater. Mens man læser, toner Christiansborg frem. Men også store containere – Det Blå Danmark. Fluks får man at vide, at Ulveman & Partners kun rådgiver virksomheder fra øverste hylde – lidt mere end klichéfyldt – i dansk og internationalt erhvervsliv.

Thulesen Dahl indgiver klage over Corydon

En kundeliste er forgæves søgning – no go. Den får man kun del i ved at spørge, og svaret er uldent – man må forstå, at der er klienter, der betragter det som et intimsfæreforhold og derfor ikke vil være reklamesøjler for Ulvemans forretning.

Michael Ulveman fortæller, at vindmølleproducenten Vestas, tyggegummiproducenterne – fa-milien Bagger-Sørensen fra Vejle og Parken Sport & Entertainment er kunder i hans og partneres rådgivningsbiks.

Meritterne

Blandt fagfæller – i det journalistiske og lobbymæssige landskab høster han point for sin karriere både herhjemme, men også i Bruxelles og i USA.

Se hvorfor Goldman Sachs nu er åbne omkring DONG-køb:

 

Snedig og durkdreven, kalder en af hans fæller ham. Det er vel ment. Hans sans for, hvordan magten fungerer og hans evne til at skabe fortrolighed med dem, han interviewer, vurderes højt. Og ikke mindst hans analytiske evner og hans sans for at læse magtspillet. Det blev også bemærket på Christiansborg, hvor Anders Fogh Rasmussen sendte bud efter ham.

Lobbybranchen eksploderede

Og på de indre linjer i de lukkede lokaler, hvor magten udøves, skabte han et tæt forhold til Fogh, og han var der også, da Anders Fogh Rasmussen blev kritiseret: Loyalt. Sådan lyder skudsmålet blandt fagspinfællerne.

Dong

Dog er der også dem, der mener i de kredse, der vurderer netop dette spin-erhverv, at han undervejs blev alt for meget »systemets mand« – og netop den rolle kan ifølge dem godt afstedkomme en kritisk kommentar eller to: For det går ikke, hvis man bliver salgsagent for en minister, en statsminister eller for den sags skyld generalsekretæren for NATO, for så har man glemt det hverv, man kom fra, og de bedrifter man blev hyret for.

Uagtet det ville det være inter-essant en dag at læse hans ærlige meritter om mødet med magtens mange mænd.

Peter C: Regeringen er ved at gentage samme mønster Vækstpolit

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen