Berlingske Business

Førstepilot med hang til kram og skabertrang

29BUSPeter-Holten-Mhlmann-T.jpg
Peter Holten Mühlmann og hans Trustpilot har fået det blå stempel af investorerne med torsdagens kapitaltilførsel på en halv milliard kroner. Foto: Linda Kastrup

Iværksætteren Peter Mühlmann har på godt otte år forvandlet sit anmeldersite Trustpilot fra opstartsvirksomhed til et selskab med velvoksne muskler. Torsdag fik Mülhmanns iværksættersucces en kapitalindsprøjtning på en halv milliard kroner.

33-årige Peter Holten Mühlmann er en mand, der aldrig rigtigt træder på bremsen. Siden han for godt otte år siden grundlagde sin anmeldervirksomhed Trustpilot, er det gået over stok og sten med at omdanne den til et internationalt selskab. Den danske iværksættervirksomhed er løbende blevet belønnet med solide kapitalindskud siden opstarten trods det, at Trustpilot endnu ikke har formået at tjene penge. Torsdag hentede Peter Mühlmann og resten af holdet bag sitet deres hidtil største gevinst, da en række kapitalfonde – med britiske Vitruvian Partners i spidsen – valgte at skyde en halv mia. kr. ind i selskabet. Siden 2007 har investorer pumpet omkring 800 mio. kr. ind i Trustpilot.

Det er ikke længe siden, at Peter Mühlmann stadig kunne kalde sig studerende, men i dag gælder det livet som topchef for et selskab med omkring 400 ansatte og kontorer i London, New York, Melbourne og København.

Den unge iværksætter beskrives af sit netværk som en meget autentisk person, der er drevet af sin skabertrang og målet om at gøre en forskel. Han har siden opstarten i 2007 været tro mod sin ambition og går nu efter at skabe en global platform.

27BBM20150227-162458-2.jpg

I skudlinjen

Trustpilot har dog også oplevet at komme i skudlinjen undervejs på den godt otte år lange rejse. Der har i flere omgange været stillet skarpt på sitets troværdighed og de dertil hørende brugergenererede anmeldelser.

Peter Mühlmann har dog klaret sig igennem de stormfulde tider og er pinligt bevidst om, at hele værdien i Trustpilots system og troværdighed afhænger af, om brugene har tillid til hjemmesiden. Han har tidligere udtalt, at troværdighed for Trustpilot er lige så afgørende, som det er for en avis.

26BUSPix-Peter-Mhlmann.jpg

Peter Mühlmann er tidligere medlem af Berlingskes Talent 100-klub, men han har med torsdagens svimlende store kapitaltilførsel nu for alvor kurs mod den hårde chefliga. Der er dog ikke udsigt til, at Mühlmann hopper i et stift og finpudset direktørantræk. Den 33-årige iværksætter har fastholdt sin autentiske ledelsesstil og er en mand, der ikke er bange for at give sine følelser frit løb.

Et varmt menneske

»Han er ikke bange for at give sine ansatte et kram. Både når det går mindre godt – og når der er noget at fejre. Han er meget synlig og et varmt menneske. Jeg tror også, at det er rigtig hårdt at være CEO på den måde, men det har altså en meget stor styrke, at han får en autentisk kontakt med sine medarbejdere,« siger Anders Frejo, der fra 2010 til 2014 arbejdede tæt sammen med Peter Mühlmann som økonomidirektør i Truspilot og er fortsat en del af investorkredsen i selskabet.

Direktør Jannick Nytoft for DVCA.

Det er længe siden, at Peter Mühlmann selv sad med aktiemajoriteten i selskabet, og for ham handler projektet om meget mere end penge. Og det synspunkt deler han gerne med sine ansatte.

»Alle forstår, at det handler om noget større end blot nogle aktionærer, der skal tjene penge. Det handler om at bygge noget op, som gør en forskel,« siger Anders Frejo.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen