Berlingske Business

Fem gode grunde til at starte virksomhed netop nu

start
Foto:

Nedgangstider kan være guld værd for nystartede virksomheder. Se, hvordan du kan ride på krisebølgen.

Billig og dygtig arbejdskraft, ændrede markedsforhold og lave etableringsomkostninger. Det er blot tre eksempler på, hvorfor det kan være smart for en iværksætter at starte sin virksomhed netop nu, mens krisen stadig har sit tag i den globale økonomi.

For selv om krisen spænder ben for en masse interessante forretningsidéer, som det ikke er muligt at rejse kapital til, baner krisen på mange måder også vejen for, at nye virksomheder kan opnå stor succes. Det fortæller chef for MMV & Entrepreneurship Thomas Møller Sørensen, DI.

- De to forhold, som gør det svært at starte virksomhed nu, er efterspørgsel og finansiering. Men der sker også ting, som giver muligheder for iværksætttere. Der selvfølgelig også forskel på, hvor svært det er, alt efter hvilken type virksomhed, man vil starte, men der er nogle overordnede logikker, der gælder i nedgangstider, siger han.

Klar til opgangstider

Også Susanne Kaufmann, direktør i Dansk Iværksætter Forening, kan pege på fordele ved at starte virksomhed i krisetid.

- Det, der sker lige nu, er, at langt de fleste gode idéer strander, fordi der ikke er risikovillig kapital. Og det er forfærdeligt for hele vores erhvervsliv. Men tager man de positive briller på, tvinger nedgangstider iværksættere til at blive knivskarpe på deres forretningsidé og kapital, og kan man finde fodfæste i så svært et marked, vil du helt sikkert også kunne klare opgangstiderne, siger Susanne Kaufmann.

Iværksætterlysten har ellers lidt et gevaldigt knæk i den seneste tid. En opgørelse fra kreditvurderingsselskabet Experian viser, at danskerne kun etablerede 1.949 selskaber i juni, hvilket er et fald på 35 procent sammenlignet med samme måned i fjor.

Men ifølge de to iværksætteri-kyndige er der altså en række konkrete fordele ved at lægge pessimismen på hylden og starte virksomhed i krisetid. Læs de gode grunde til at starte virksomhed netop nu her.

Læs også på Erhvervsbladet.dk:

Sådan fanger du pressens opmærksomhed
Ni personer du ikke vil være partner med

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen