Berlingske Business

Få stramme balder foran skærmen

Få stramme balder foran skærmen - 1
Rasmus Ingerslev stiftede kæden Fitness.dk. Nu er han klar til at tilbyde hele verden gratis fitness med det online fitnesscenter Wexer. Foto:

Fra i dag kan danskerne komme i form ved hjælp af det online fitnesscenter Wexer. Fitness.dk-stifter Rasmus Ingerslev er manden bag, og ambitionen er simpel: Wexer skal være verdens største fitnessudbyder.

Det er for dyrt at gå i fitnesscenter, det tager for lang tid, og hele ideen om at træne blandt myndeslanke piger og muskelbundte afskrækker potentielle fitness-gængere.

De tre fitnessbarrierer skal det nyopstartede online fitnesscenter Wexer gøre op med.

Wexer er gratis, du kan selv bestemme, hvornår du vil træne, og der er ingen, der kigger på dig, siger idémanden bag konceptet, Rasmus Ingerslev, der også har stiftet fitnesskæden Fitness.dk.

”Jeg brugte små 10 år på at opbygge Fitness.dk i Danmark, og da jeg fandt ud af, at det globalt set er de samme faktorer, der afholder folk fra at træne, fik jeg ideen til Wexer. Teamet bag Wexer har til sammen over 100 års erfaring med fitness. Vi har samlet al den viden, vi har oparbejdet om fitness, og omsat det til en digital platform – Wexer. Wexer imødekommer de barrierer, der er årsag til, at folk ikke går i fitnesscenter”, siger Rasmus Ingerslev.

Nem og gratis
På Wexer.com kan du gratis registrere dig som bruger. Efter at have givet oplysninger om din nuværende form og dine mål for træningen, anbefaler programmet dig en række træningsvideoer, du kan afspille på din computer eller via dit fjernsyn.

Der findes omkring 80 forskellige videoer i forskellige sværhedsgrader og i forskellige discipliner, fx yoga, kampsport og styrketræning. Træningsvideoerne er lavet af fitnessinstruktører og vil løbende blive opdateret.

Godt koncept til danskerne
Wexer har pga. en konkurrenceklausul de sidste 9 uger været tilgængelig for alle andre lande end Danmark. Da Rasmus Ingerslev og hans partnere for tre år siden solgte Fitness.dk til Parken Sport og Entertainment, blev der indgået en konkurrenceklausul, der betød, at han ikke måtte lave noget med fitness i Danmark. Den klausul er udløbet i dag, og Rasmus Ingerslev spår Wexer en stor fremtid i Danmark.

”Danmark er et af de lande, der har flest brugere på fx Facebook. Udover at være et træningscenter er Wexer bygget op omkring en social platform. Udgangspunktet for danskerne er godt. De fleste har en hurtigt internetforbindelse, en computer og nemt ved engelsk”, siger han.

Forventningen er at mellem 30-50.000 danskere inden for tre år vil registrere sig som medlemmer.

Verdens største fitnesscenter
I dag har Wexer globalt brugere fra 60 lande. Allerede i løbet af de første ni uger, er der kommet omkring 7.000 medlemmer til, og det tal udvikler sig hurtigt. Målet er at nå 4-5 mio. brugere om fire år og dermed blive verdens største fitnessudbyder.

”Vi har indtil nu rejst 1,1 mio. dollar, og med dem har ambitionen været at få et såkaldt proof of concept – vi skulle bevise, at vi havde et holdbart koncept. Nu er vi i gang med at rejse 2,4 mio. dollar (omkring 13 mio. kroner, red.), og når de penge er rejst, skruer vi op for markedsføring, vores organisation og udvikling af funktionalitet og indhold. Vi har allerede været ude og teste forskellige markeder, så vi ved hvilke knapper, vi skal trykke på”, siger Rasmus Ingerslev.

De koster omkring 2 dollar at få en bruger på i Japan og omkring 5 dollar at få en bruger på i USA.

De 2,4 mio. skal komme fra netværk og professionelle investorer, og Rasmus Ingerslev regner med, at investeringsrunden kan lukkes i det tidlige efterår.

Succes midt i krisen
Rasmus Ingerslev forventer, at man kan begynde at tjene penge i løbet af 2011.

”Vi forventer, at vi når at grave et hul på cirka. 7 mio. dollar, inden vi begynder at tjene penge – men det er til sammenligning ikke mere, end hvad det koster at starte 3 fitnesscentre op, og Wexer har et stort globalt potentiale”, siger han.

Til spørgsmålet om hvordan det er lykkes at opstarte en virksomhed midt i en krisetid, svarer iværksætteren:

”Hårdt arbejde. Jeg har sammen med teamet knoklet benhårdt. For os betyder fitness utrolig meget. Det er ikke bare business, vi vil gerne give folk en forbedret livskvalitet gennem fitness. Men vi har også gennem tidligere projekter vist, at vi kan skabe resultater - og så har vi nogle af branchens største profiler med i bestyrelsen og som investorer. Det vækker tillid hos nye investorer. Slutteligt har finanskrisen betydet, at folk kigger på, hvad ting koster, og når man kan tilbyde et produkt til nul kroner, står man med et attraktivt tilbud”, siger Rasmus Ingerslev.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen