Berlingske Business
14:34Citigroup rammer skiven trods gigantisk skattenedskrivning

Et væddemål blev hans skæbne

17BUSPix-Lazytown.jpg
Overskrift
Magnus Scheving fra Island er iværksætter og står bag TV-børneprogrammet LazyTown, hvor det gælder om at få børnene til at bevæge sig. Foto: Mathias Bojesen
 

Tænk på en kendt islænding, og de fleste ville nok sige sangerinden Björk eller kunstneren Olafur Eliasson. Men hvis Magnus Scheving ifører sig et blåt kostume og et falsk skæg, bliver han genkendt af millioner af børn verden over. Den islandske iværksætter har skabt et kæmpebrand med serien LazyTown.

»Hmm, Janteloven. Der ringer ikke lige nogen klokker.«

Jeg har over en messenger chat-samtale spurgt en islandsk bekendt, om de deroppe kender til dogmerne om, at man ikke skal tro, at man er noget.

Det afkræftende svar er måske en vigtig nøgle til at forstå fænomenet Magnus Scheving. Islændingen der har skabt sin formue på børne-TV-serien LazyTown, hvor han selv spiller hovedrollen som Sportacus. En superhelt der ikke har nogle egentlige superkræfter, men alligevel er i stand til at besejre skurke, fordi han får kræfter af at spise sportsslik (æbler) og holder sig selv stærk ved at gå på hænder, lave squats, armbøjninger og løbe rundt hele tiden.

Serien er på ti år blevet til et kæmpebrand, der er solgt til over 170 lande verden over og har givet Magnus Scheving adgang til indflydelsesrige personer. Blandt andet til den amerikanske førstedame Michelle Obama, der har brugt LazyTown som en del af sin »Lets Move«-kampagne, som skal få amerikanske børn til at bevæge sig mere.

En vision om at bevæge verden

Magnus Scheving er i landet for at tale til en konference for iværksættere i Horsens og har derfor gjort et pitstop i København hos Berlingske. Han tropper op i receptionen, afdæmpet klædt, helt i sort med skindjakke og blå solbriller. Men han har kun været i huset få minutter, før det står lysende klart, at Magnus Scheving er typen, der taler med swung.

»For 20 år siden vågnede jeg op med en vision om at bevæge familier, børn, hele verden i en sundere retning,« siger han.

 

Det er dén slags næsten frelste udtalelser, som normalt ville få ethvert bull shit-filter til at gå i rødt (i hvert fald hvis man er skeptisk dansker.) Men Magnus Scheving leverer dem uden at blinke.

Og han taler meget. Om hvordan problemer med overvægt i verden over bevæger sig i en katastrofal retning. Om hvordan store mediekoncerner verden over er i lommen på fødevaregigiganter, der ønsker at fortsætte med at sælge deres – som regel usunde – produkter. Om at ville ændre verden.

Lazy Town er den første børne-TV-serie i verden, der har som hovedformål at få børn til at leve sundere. Men Magnus Scheving gør et stort nummer ud af at understrege, at jeg ikke må tolke hans budskaber som en løftet pegefinger over for hverken forældre eller børn.

»Børn skal ikke træne. De skal bare bevæge sig. Jeg har aldrig mødt et barn, der ikke ved, hvordan man bevæger sig. Det skal vi ikke lære dem. Men vi skal motivere dem til at blive ved og give dem plads til at gøre det,« siger han.

Væddemål med ven kickstartede karrieren

Starten på Schevings karriere er næsten lige så syret som det børneunivers, han har skabt. Da han og en kammerat var først i 20erne, besluttede de – ud fra devisen om, at man kan blive god til hvad som helst, hvis bare man øver sig – at vælge en sportsgren til hinanden, som de skulle førsøge at nå til tops i. Vennen valgte fitness til Magnus Scheving, der omvendt pegede på billiardsporten snooker til sin ven.

Nogle år senere mødte de til tilfældigvis hinanden i London. Vennen stod på ladet af en lastbil i et mylder af mennesker sammen med nogle piger, der så ualmindeligt godt ud. Det viste sig at være popgruppen Spice Girls, Vennen var blevet kæreste med en af sangerinderne, Mel B.

»Så han fik pigen. Men jeg fik mesterskabstitlerne,« joker Magnus Scheving.

15busPix-Startup.jpg

For i mellemtiden var Magnus Scheving blevet kendt som en verdensklasseatlet. Han nåede at blive europæisk mester i aerobic to år i træk og nummer to ved verdensmesterskaberne, inden han for cirka 20 år siden stoppede som professionel sportsudøver og valgte at bruge sine atletiske evner og viden om sundhed til at skabe LazyTown. Først blev det i bogform, og for cirka ti år siden begyndte TV-produktionen.

Men selv om Janteloven ikke eksiterer i Island, så var det ifølge Magnus Scheving en hård opstart. Efter eget udsagn havde han den »rigtige idé på et forkert tidspunkt«. I mange år gik det op og ned. Og det var slet ikke meningen, at Magnus Scheving ville spille Sportacus. Men for at bevise overfor skeptiske tv-producenter, at rollen kunne fungere, endte det med, at han selv trak i kostumet og troppede op som frivillig til en lang række arrangementer.

Det tager 10.000 timer at blive god

Og det er også baggrunden for de budskaber, han i dag rejser rundt med til iværksættere over hele verden. De skal tro på sig selv og deres idéer. Men de skal også regne med hårdt arbejde. For de færreste klatrer til tops med raketfart.

pix-111

»Jeg tror på, at for at blive rigtig god til noget, skal man bruge 10.000 timer,« siger han.

Og der er brug for flere iværksættere, der investerer sig selv, mener han.

»Den her verden har brug for flere idéer. Vi har pengene. Men vi mangler ideer.«

Det er ca. et halvt år siden, Magnus Scheving smed sit lyseblå superheltekostume og indspillede den sidste episode i rollen som Sportacus, to måneder efter sin 50 års fødselsdag. Han ville ikke gøre samme fejl som Elvis og blive for længe i kostumet, forklarer han. Rettighederne til LazyTown er nu solgt til den amerikanske mediekoncern Turner.

Athliit_Business

Til hvilken pris vil han ikke afsløre, men alene produktionen af serien kostede omkring 60 millioener dollar fortæller han. Ved spørgsmålet om han egen formue, bliver Magnus Scheving endnu mere udvigende. Han tripper rundt i lokalet, hiver lidt i ærmerne på sin striktrøje og mumler noget om, at rigdom er svær at definere. Han lader dog forstå, at han aldrig behøver at arbejde igen. Og så:

»Jeg siger altid, at jeg er den rigeste mand i verden, fordi jeg elsker, hvad jeg laver.«

Igen, helt uden at blinke.

Tre lande på fire dage

Efter besøget hos Berlingske går turen som sagt til Jylland. Derefter Tyskland og Sverige, inden han flyver til Reykjavik lørdag. Tre lande på fire dage er hverdag for islændingen, der i dag bruger det meste af sin tid på sine foredrag og mødes med organisationer og politikere, der er ved at få øjnene op for, at de kan spare penge på de offentlige sundhedsbudgetter, hvis de kan få familier til at leve sundere.

kontor

»Politikere kan tale og komme i rampelyset. Men vi kan nå børnene og få dem til at bevæge sig. Det er vores styrke,« siger han.

Et sidste presserende spørgsmål. Ville Magnus Scheving a la Sportacus nogensinde spise en burger eller en chokoladebar i fuld offentlighed? Svaret er kryptisk.

»Det politiske korrekte svar ville være: Nej, jeg gør ikke den slags. Men selvfølgelig gør jeg det. Jeg synes, det er fint at tage en hamburger eller et glas rødvin i ny og næ, fordi man er sund, hvis man har sit eget frie valg.«

09BUSsoho1.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen