Berlingske Business

Er verden klar til luftskibets genoplivning?

Er verden klar til luftskibets genoplivning? - 1
Det tyske luftskib Graf Zeppelin i luften over København. De måske kommende luftskibe bliver noget mere moderne. Foto:

Glem alt om miljøskadelig transport i fremtiden. Hvis verden er klar til et comeback af luftskibet, kan der spares penge og CO2-udledning.

Der er store besparelser i sigte, hvis man tillader flyskibe at transportere gods. Det viser en undersøgelse foretaget af den svenske entreprenørselskab Peab.

”Man har ikke noget behov for infrastruktur for at transportere. Man behøver ikke at laste om, og man kan transportere større mængder”, siger Claes Dalman, som arbejder med forsknings- og udviklingsspørgsmål i Peab, til det svenske nyhedsbureau TT.

Særligt i forhold til vindmøller er luftskibet aktuelt:

”Vindmølleparker bygges ofte i barske terræn, men med luftskibe behøver man ikke at bygge veje for at komme dertil”, siger Claes Dalman.

Men også i forhold til færdigbyggede typehuse er der en fordel. Med et luftskib kan de transporteres direkte fra fabrikken til villaområdet.

Luftskibene bruger kun lidt energi, og ifølge Claes Dalman kan transport med luftskibe reducere CO2-udledningen markant.

Eneste problem er dog, at der nærmest ikke findes nogle luftskibe. Det koster mellem 300 til 400 millioner svenske kroner (ca. 208 til 278 danske kroner) at bygge et luftskib.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen