Berlingske Business

En Spice Girl indtager erhvervssiderne

04BUSBRITAIN-FASHION.jpg
Det tidligere Spice Girls medlem, Victoria Beckham, har skabt sig en karriere inden for modebranchen, og sidste år blev hun kåret som »Årets Iværksætter«, hvilket vakte en del debat i Storbritannien. Foto: Andrew Cowie/EPA

Den tidligere popstjerne Victoria Beckham bliver nu taget alvorlig for sin modeforretning, mens debatten går: Er det rigtigt at kalde hende iværksætter?

Om det var tilsigtet eller ej, fik det normalt sobre britiske erhvervsblad Management Today sidste efterår sat gang i gemytterne med sin ellers tilforladelige kåring af »Årets Iværksætter«.

Hovedkriterierne var evnen til at generere salg og beskæftigelse over de seneste fem år, og topscoreren blev noteret for en salgsvækst på 2.900 pct. og en tilvækst i medarbejderstaben på 3.233 pct.

Imponerende nok. Men navnet? Victoria Beckham, modeskaber. Måske bedre kendt som tidligere medlem af pigegruppen Spice Girls og ægtefælle til fodboldstjernen David Bekcham.

Toke Kruse

Fluks flød debatten. Ville bladet bare generere ekstra omtale, eller var der noget om snakken? Var det et klap på hendes spinkle skulder, fordi hun genopfundet sig selv som drivkraft i en modevirksomhed og skabt job og eksportindtægter til britisk økonomi?

Var det anerkendelse af evnen til at tjene penge på berømthedskultur og personlig branding?

Kan man kalde det iværksætterskab, når en i forvejen velhavende og kendt person skaber noget succesfuldt? Ligger der nogen risikotagning i det? Kan man ikke bare købe sig til at have de rigtige folk om bord? Og så videre.

Forleden dukkede diskussionen op igen, da finansavisen City AM placerede den nu 41-årige Victoria Beckham som nummer to på en ugentlig opgørelse over de mest indflydelsesrige britiske iværksættere – denne gang målt ud fra deres såkaldte »Klout-score«, eller gennemslagskraft på sociale medier som Twitter, Facebook, LinkedIn og Google+.

SUBWAY

Nu føler jeg mig succesrig

Hovedpersonen holder sig ude af debatten men blev i et større interview med avisen The Guardian sidste år citeret for udtalelsen: »Før følte jeg mig berømt. Nu føler jeg mig succesrig.« Hvilket blev tolket som anerkendelse af en anderledes krævende indsats end en nu skrinlagt musikalsk karriere.

Jeg er heldig, at jeg kan lave noget, jeg elsker, og jeg er stolt, for jeg mener, at det er et positivt budskab at give til unge kvinder: Vil du have en karriere og være gift og have børn, så kan du godt. Det er intensivt, men det er muligt

Victoria Beckham, modeskaber og sanger
DEL CITAT

Da Victoria Beckham i 2008 sprang ud som egen herre med sin første modekollektion, havde hun allerede i nogle år gjort tilløb via samarbejder med forskellige modemærker samt en bog med modetips, der byggede videre på hendes status som modeelsker og stilikon. Hun havde forlængst lært at tjene penge på sin berømthed med reklamekontrakter og lignende.

pix-Jay-Z

Men stik mod alle forventninger har hun fået modeverdenens respekt og er nu fast indslag på podiet i de store modeuger i New York og London, hvor dommen ellers kan være hård.

Streng arbejdsmoral

Trods det glamourøse udseende er hun kendt for en streng arbejdsmoral og nævner i Guardian-interviewet kvinder som Hillary Clinton, Michelle Obama og Facebook-chefen Sheryl Sandberg som sine personlige forbilleder.

»Jeg har altid arbejdet. Spice Girls havde en sindssyg kalender. Jeg kan ikke forestille mig, hvad jeg ellers ville gøre hele dagen, hvis jeg ikke arbejdede. Jeg er heldig, at jeg kan lave noget, jeg elsker, og jeg er stolt, for jeg mener, at det er et positivt budskab at give til unge kvinder: Vil du have en karriere og være gift og have børn, så kan du godt. Det er intensivt, men det er muligt.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen