Berlingske Business

Eksperten: Start med nichen og lur andre af

Boligmidten.dk har mange konkurrenter, men hjemmesiden kan lykkes med et skarpt fokus på lejeboliger, og opmærksomhed på en aktuel niche: Boligejere, der må udleje frem for sælge.

Når der er mange om budet, må man skille sig ud, og det er essensen af Henrik Vincentz’ råd om Boligmidten.dk.

Direktøren for det nordiske analyseinstitut Userneeds, der er en af eksperterne i ErhvervsBladet.dk's vækstpanel, kan se andre, der forsøger at tilbyde det samme som Boligmidten.dk, men kan alligevel se et innovationspotentiale i Boligmidten.dk. Hjemmesidens to skabere skal bare sørge for at gøre noget andet end de andre.

Læs også: En SU-venlig boligsøgning

- Ideen med at overlade salget af boligen til ejerne er ikke ny. Det var sammme filosofi, der lå bag lanceringen af Robinhus i 1999. Folkene bag Robinhus mente, at ejendomsmæglerne tog sig for godt betalt, og at boligejere skulle have chancen for selv at sælge boligen, før de entrerede med en mægler. Det koster heller ikke noget at sælge sin bolig via Den Blå Avis. Men derfor kan der alligevel være potentiale i Benjamin Hedehus og Rasmus Christensens idé, siger Henrik Vincentz.

Han fremhæver, at Boligmidten.dk har valgt at lægge sig ud med mastodonter på boligmarkedet. Det kan både være en advarselslampe, hvor iværksætterne hele tiden må kæmpe mod, at de ikke er nær så pengestærke, ikke nær så professionelle og ikke nær så usårlige som »de store«.

For eksempel er Home ejet af Danske Bank, Nybolig er en del af Nykredit-koncernen, og Danbolig hører sammen med Nordea, nævner han, og dér har Boligmidten ikke samme midler at læne sig op ad. Men den lille, vakse størrelse kan også vendes til et plus.

Læs også: En SU-venlig boligsøgning

Op mod de store

- Størrelsen på de etablerede virksomheder på ejendomsmarkedet, og de organisationer, de har i ryggen er imidlertid en seriøs udfordring for new comers. Bevares, der findes kritisable ejendomsmæglere og risikoglade bankmænd, men ser man på ejendomsmæglernes hjemmesider, deres annoncemateriale og selve databasehåndteringen, er der tale om et meget højt kvalitetsniveau. Og så er vi slet ikke begyndt at tale om deres markeds- føringsbudgetter endnu.

Men i det med de store konkurrenter ligger der en chance for Boligmidten.dk. Som talrige undersøgelser har vist, bliver strukturerne i de kæmpestore koncerner let til en hæmsko for innovative ideer, og derfor er det interessant, når to unge påstår, at de foreslår en alternativ model til at finansiere og drive en boligportal. Handlerne på det danske ejendomsmarked styres af selskaber, som har det til fælles, at de er kæmpestore, og innovative løsninger kommer sjældent fra mastodonterne,« siger Henrik Vincentz.

Først udlejning

Han foreslår Boligmidten.dk at vælge kun at fokusere på lejeboliger i begyndelsen, men til gengæld blive rigtig god til det undervejs.

- Det er for meget at gabe over ejer- og lejermarkedet på én gang. Men finanskrisen har gjort det svært for mange at få solgt deres bolig og lige så svært for de boligsøgende at blive godkendt til lån. Mange boligejere har derfor to boliger og vælger at leje den ene ud, indtil markedet igen bliver lukrativt, og her ligger der en oplagt, aktuel niche, mener Vincentz:

- Ejendomsmæglerne har kun hån til overs for de små beløb, man kan få for at formidle kontakten mellem udlejer og lejer, og derfor vil der sandsynligvis gå noget tid, før de bevæger sig ind på denne støt voksende del af boligmarkedet. Hvis Boligmidten.dk udelukkende formidler leje- boliger, vil den få en skarp profil hos de boligsøgende, og dermed er konceptet lettere at forstå. Når konceptet er blevet populært vil det være oplagt – og let – at udvide til også at formidle ejerboliger, siger Henrik Vincentz.

Endelig mener han, at Boligmidten.dk godt kan tage betaling for mere avancerede annoncer på hjemmesiden, for eksempel ved at tilkøbe features som fed tekst, flere billeder, video og så videre. De skal i det hele taget bare lure professionelle hjemme-sider af, mener eksperten, og så stjæle de ideer, der virker.

Læs også: En SU-venlig boligsøgning

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen