Berlingske Business

Eksperten: Husk de benhårde beregninger

Når et lille firma bevæger sig ind på et stort område som færdselssikkerhed, er det vigtigt med solide samarbejdspartnere og et kritisk lys på timetallet, lyder det fra vækstpanelets ekspert.

Blinkende advarselslamper, som vækker spøgelsesbilister af dvalen og får dem på rette kurs, lyder som en opfindelse, der godt kunne have en flot fremtid, spår Kaare Danielsen, der er ekspert i ErhvervsBladet.dk's vækstpanel og selv tidligere opfinder bag sin internetportal Jobindex.dk.

- Det er en god idé. At kunne redde menneskeliv er som regel en kategori af opfindelser, der er populære, og det blinkende lys ved motor- vejens opkørselsramper lyder som løsningen på et problem, der er oplagt for alle, siger Kaare Danielsen.

Ud over opfindelsens potentiale roser han Torben Laustsen og hans virksomhed TL Lyngsaas evne til at se, at de ikke skulle føre ideen frem på egen hånd. Samarbejdspartnere - som her i form i form af LKF Vejmarkering A/S, Geveko A/S og Vejdirektoratet – er tit altafgørende, når en enkeltperson eller et mindre firma har udviklet noget unikt, men skal derfra og ud og sælge ideen.

Færdselssikkerhed er et stort marked. Det kan være svært at overskue for en enlig opfinder, og desuden forsker mange sandsynligvis i lignende retninger, hvilket kan gøre patenteringen vanskelig:

- En opfindelse som denne kan være svær at beskytte, fordi hele verden udgør markedet, og udlandet har det med at opfinde kopier eller beslægtede udgaver af den slags systemer. Det vil være dyrt for udlandet at købe den danske model til deres motorveje, så det vil være billigere for dem at lave det selv. Et godt råd er derfor at satse på Danmark og måske Norge og Sverige i første omgang, siger Kaare Danielsen.

Det gode ved, at Torben Laustsen ikke sidder alene med sin opfindelse, er desuden, at han har flere til at dele omkostningerne med, når han udvikler lysbrikkerne og kameraerne. Det er også andre, der tager sig af markedsføringen og salget. Ofte løber små opfindere med store ideer panden mod en mur, mener Kaare Danielsen.

Ikke iværksættere

- Det er kun ti procent af de gode ideer, der kommer i produktion. En klassisk fejl er, at opfinderen ikke får ro og fred til at hellige sig udviklingen af ideen, og det får han bedst med en god samarbejdspartner og benhårde beregninger på, hvor meget tid han har råd til at bruge. Ellers skrider det. Han bør også lave klare beregninger på, hvor meget salgspotentiale ideen har. Det glemmer mange opfindere, ligesom mange nok lader sig skræmme af, at store virksomheder lytter mindre og mindre til uafprøvede og udokumenterede ideer. Her kræves gåpåmod. At være opfinder er ikke lig med at være iværksætter, siger Kaare Danielsen.

Med Torben Laustsens baggrund i sit firma TL Lyngsaa er Kaare Danielsen dog fortrøstningsfuld. Han kender noget til markedet. Nu gælder det bare om, at samfundet ser lyset i hans opfindelse.

Læs om TL Lyngsaas her:

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen