Berlingske Business

Ekspert: Turismen har brug for politisk handling

Ekspert: Turismen har brug for politisk handling - 1
Dansk turisme har brug for en politisk håndsrækning, hvis turisterhvervene igen skal ramme samme vækstrater som landene omkring os. Foto:

Der er behov for politisk handling og målrettet markedsføring, hvis turisterhvervene skal op i gear. Det mener turismeforsker, der bl.a. tror, at nye fradragsregler for virksomheders hotel- og restaurationsydelser kan hjælpe.

Dansk turisme har brug for en politisk håndsrækning, hvis turisterhvervene igen skal ramme samme vækstrater som landene omkring os. Væksten i udenlandske overnatninger i Danmark er nemlig udeblevet siden årtusindeskiftet, og der er behov for nytænkning og nye regler på en række områder, mener postdoc. Niels Christian Nielsen, der forsker i turisme på Syddansk Universitet.

»Det er bl.a. vigtigt, at alle aktører trækker i samme retning og supplerer hinanden bedre. De regionale turismeselskaber skal f.eks. blive bedre til at samarbejde med både det statslige VisitDenmark og mindre lokale initiativer,« siger han.

Niels Christian Nielsen ser desuden frem til, at rammevilkårene for dansk turisme dette efterår skal gennemgås af politikerne. Han mener, at der er flere muligheder for at give turismen et skub, og han mener, at politikerne har fat i noget rigtigt, når de bl.a. fokuserer på at gøre momsen på hotel- og restaurationsydelser fuldt fradragsberettiget.

»Det vil helt sikkert have en effekt, hvis virksomhederne kan få fradrag for hele momsen og ikke kun 25 procent. København er f.eks. i forvejen en attraktiv konferenceby, men erhvervsturismen kan på den måde få et nyt skub i den rigtige retning. Det kan dog ikke stå alene, men kræver en massiv markedsføringsindsats,« siger Niels Christian Nielsen.

Sommerhusudlejningen
Turismeforskeren mener desuden, at det kan være en udmærket idé at hæve bundfradraget for udlejning af feriehuse fra de nuværende 7.000 kr. Det kan nemlig få flere danske til at leje deres sommerhuse ud, og det er relativt billigt for statskassen at ændre.

»Nogle steder i landet har vi et kapacitetsproblem, og her vil det være fint med et større incitament for at leje sommerhuset ud,« siger Niels Christian Nielsen.

Et andet tilbagevendende diskussionsemne i branchen er planloven. Turisterhvervene håber på bedre muligheder for at bygge nyt og udvide eksisterende attraktioner, men Niels Christian Nielsen kalder det en farlig vej at gå.

»Man risikerer at ødelægge gåsen, der lægger guldæggene, hvis man åbner for mere byggeri nær kyster. Det kan give en umiddelbar gevinst nogle steder, men på langt sigt er de unikke danske landskaber uden byggeri alle vegne et kæmpe plus for turismen,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen