Berlingske Business

Drengedrømmen gik i opfyldelse

Drengedrømmen gik i opfyldelse - 1
Henrik Fisker i sit rette element på en international biludstilling. Foto:

Henrik Fisker har et job, der i den grad må vække misundelse på drenge- og herreværelser rundt omkring i verden. Han tegner biler og har sin egen bilfabrik.

Han har været på forsiden af Forbes, han har stået side om side med den amerikanske vicepræsident, Joe Biden, og han har stået bag flere af de mest markante bildesign de senere år. Danske Henrik Fisker lever tilsyneladende drømmen fuldt ud – sin helt egen kombination af en dansk og en amerikansk drøm. Han ejer i dag sin egen bilfabrik og står bag en af verdens smukkeste og mest roste biler.

Henrik Fisker voksede op i Allerød – langt fra verdens store bilcentrummer og langt fra det liv, han i dag lever i Californien. Udlængslen var dog stor, og allerede efter gymnasiet forlod Henrik Fisker Danmark. I Schweiz uddannede han sig til designer, og interessen for især bildesign var stor. Efter bestået uddannelse lykkedes det da også for Henrik Fisker at få et af de uhyre eftertragtede job hos BMW i München – den tyske bilgigant, der i årevis har været kendt for sit sportsinspirerede design med et klart fokus på køreoplevelsen.

Henrik Fisker viste da også hurtigt et usædvanligt flair for design på tysk. Han advancerede hurtigt i graderne og blev efter ti år hos BMW chefdesigner for firmaets designstudie i Californien. Her stod han bag udviklingen af Z8-modellen – en elegant åben topersoners sportsvogn, der i dag er en moderne klassiker.

BMW formåede dog ikke at holde på Henrik Fisker, der i 2001 skiftede til Ford med særligt ansvar for udviklingen af det britiske Ford-ejede mærke Aston Martin.

En opgave Henrik Fisker løste med stor succes, da Aston Martin kunne sende modellem DB9 på markedet. En model, der blev rost til skyerne og for alvor slog Henrik Fiskers navn som designer fast.

Alle havde da også set Fisker som chef-designer for et af de helt store bilmærker i verden. Men Fisker ville det anderledes. I 2005 chokerede han bilverdenen med nyheden om, at han brød med Ford og i stedet stiftede sit eget bilfirma. En utopisk drøm mente de fleste, for hvornår har man sidst set et nystartet bilfirma få succes. Bilproduktion handler om volumen og kræver kapital i milliardklassen. Henrik Fisker havde ingen af delene, lød vurderingen.

Det er dog ikke altid, skeptikerne har ret. Henrik Fisker har åbenbart sans for andet og mere end bildesign. Også evnen til at tiltrække kapital er han født med. Dels i form af så forskellige investorer som kapitalfonde fra Californien og Qatar, men også i form af lån fra det amerikanske energiministerium. Fiskers store plan om at skabe en bil, der både er miljøvenlig, men også er en bil, forbrugerne vil drømme om, har nemlig vakt begejstring i et USA, der under Barack Obama har ønsket at kombinere vækst med grønne tiltag.

Lånet fra det amerikanske energiministerium har dog ikke kun været en positiv oplevelse for Henrik Fisker. I 2011 blev Fisker således inddraget i den amerikanske præsidentvalgkamp, da det kom frem, at Fisker Automotive ville lade sine biler samle i Finland. Nok skulle de fleste delkomponenter udvikles og produceres i USA, men selv samlingen af bilerne kunne løses bedre og billigere end i USA, lød det fra Henrik Fisker. Ikke en populær beslutning hos amerikanerne, der så det som et fejlslagent forsøg på at skabe vækst fra præsident Obama.

Kritikken gjorde ondt på Fisker Automotive og har ikke hjulpet firmaet. Værre er det dog, at salget af Fiskers biler endnu ikke er kommet op i et antal, hvor det kan nedbringe produktionsomkostningerne væsentligt. Derfor lider Fisker Automotive nu af kapitalmangel og er på jagt efter eksterne investorer. En vanskelig øvelse hvor resultatet ikke er givet på forhånd.

Alligevel er det for tidligt at afskrive Henrik Fisker. I bilbranchen er der bred enighed om, at danskeren har fat i den lange ende. Han har formået at udvikle en bil, der er stort set forureningsfri, men som samtidig både ligner og kører som en drøm. Og han har formået at udvikle bilen for et rekortlavt beløb – et par milliarder – og på rekordtid – to og et halvt år. Den præstation kalder på respekt og bør være nok til at tiltrække nye investorer, lyder det i branchen.

Alt afhænger af Henrik Fiskers næste model, Fisker Atlantic. Modellen er tæt på færdigudviklet, men mangler de sidste detaljer. Lykkes det at finde finansiering til at gøre bilen færdig, vil Fisker have en bil, der kan sælges langt billigere end den eksklusive Karma-model. Dermed håber Henrik Fisker at nå de 100.000 solgte modeller om året, hvilket ville gøre hans forretning levedygtig. Om det lykkes afgøres sandsynligvis i de næste uger og måneder. Men uanset hvad kan man være sikker på, at den sidste bil fra Henrik Fiskers hånd endnu ikke er bygget. Spørgsmålet er bare, om han får lov til at sætte sit eget navn på bilen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen