Berlingske Business

Direktøren for soldaternes sikkerhed

14BUSJan-Falck-Schmidt.jpg
Jan Falck-Schmidt er fjerde efterkommer af Sophus Falck, der grundlagde Falck Redningstjeneste i 1906. ?Foto: Johnny Anthon Wichmann /Billedbyroet

Jan Falck-Schmidt har ikke selv en fortid i forsvaret, men det fylder meget i hans liv som direktør for Falck Schmidt Defence Systems, der nu skal være medleverandør på 450 kampvogne til Forsvaret.

Der kommer liv på Odense Havn i de kommende år, når virksomheden Falck Schmidt Defence Systems, via en forhåndsaftale, sammen med virksomheden General Dynamics skal levere op mod 450 nye kampvogne til det danske forsvar.

Den gamle familievirksomhed har rødder tilbage i 1934, og Jan Falck-Schmidt er fjerde efterkommer af Sophus Falck, der grundlagde Falck Redningstjeneste i 1906.

I 2005 måtte virksomheden erkende, at økonomien ikke hang sammen. Det resulterede i et salg, der gjorde det muligt for Jan Falck-Schmidt at købe det forsvarsmæssige ud af den gamle familievirksomhed. Den civile forretning er derfor en meget lille del af virksomheden i dag.

Salget var ifølge direktøren trist og måske unødvendigt, hvis man havde set mere realistisk på det. Men i dag driver Jan Falck-Schmidt en blomstrende forretning, der kan fejre tiårsjubilæum og se frem til ansættelse af omkring 100 nye medarbejdere og et trecifret millionbeløb i forbindelse med den nye ordre. Det kommer dog an på omfanget og leveringsfrekvensen. Tal, som direktøren endnu ikke kender, før den endelige kontrakt er underskrevet formentlig i starten af næste uge.

Vigtig forskning og udvikling

Succesen er dog ikke kommet til den fynske hovedstad af sig selv. Jan Falck-Schmidt fremhæver nemlig, hvor vigtigt det er at være dygtig til at vide, hvilket køretøj der bliver valgt.

Mandag2

»Jeg er meget tilfreds med, at vi har valgt rigtigt. Evnen til at gøre det er meget vigtig,« siger Jan Falck-Schmidt, der dog understreger, at det også er med en portion held.

Ét af de steder, virksomheden prioriterer at lægge nogle ressourcer, er på udvikling og forskning, hvor de bruger et tocifret millionbeløb. Det er i direktørens øjne altafgørende at fokusere på, når vi i Danmark ikke kan konkurrere på laveste priser, så det bliver vidensdelen.

»Tung viden skal give konkurrencekraft,« siger han.

I det daglige er der en overvægt af mænd i virksomheden, men det ærgrer direktøren, der gerne vil have det mere blandet. Han fremhæver blandt andet, at pigerne er rigtig dygtige i elektronikproduktionen – måske fordi de er mere tålmodige.

pix

På hjemmefronten har kønsfordelingen imidlertid været modsat. En direktørstilling giver ikke meget fritid til fire børn. Derfor har det mest været Jan Falck-Schmidts hustru, der har taget sig af dem.

»Vi har haft en god arbejdsfordeling, og så har jeg ikke altid rejst så meget, som jeg gør nu,« siger direktøren.

I sin sparsomme fritid spiller direktøren i princippet golf, men det er ikke blevet til meget tid på greenen i år – for overhovedet at sige nogen.

19BUSanders-debel-hansen.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen