Berlingske Business
07:02Olieprisen stiger efter uro i Nordirak

Det er for cool at være iværksætter

Sejr
Foto:

Respekten i befolkningen for nystartede erhvervsdrivende er nu så stor, at selv de store, gamle virksomheder prøver at finde iværksætter-ånden frem

Det er cool at turde klippe båndet til lønmodtagertilværelsen og bygge noget op fra grunden.

Fokus på iværksætteri er steget eksplosivt de sidste ti år – ikke mindst fra politisk hold – og det har flyttet iværksætterne et pænt stykke op på den sociale rangstige.

Det fortæller Jon Sundbo, professor ved Roskilde Universitetscenter, der har forsket i både iværksætteri og social status. Han mener, at forklaringen på den stigende anerkendelse af dem, der tør gå egne veje, er en kombination af det massive fokus på iværksættere og samfundets generelle behov for at skabe og have idoler.

Læs mere om iværksætterenes følelser om at være cool:

9 iværksættere taler ud

- Det er et begyndende opgør med janteloven, vi ser omkring iværksætterne; en stigende grad af accept af, at man godt må prøve at være og gøre noget selv, fortæller Jon Sundbo og fortsætter:

- Stjerner fra alle steder bliver i stigende grad eksponeret i medierne: Madstjerner, rockstjerner, stjerner der bare er stjerner. Hele det setup er med til at legitimere, at der bliver sat positiv pris på dem, der er villige til at gøre en indsats – også iværksætterne.

Gamle ”iværksættere”

Mere end halvdelen af 1.857 medlemmer af Berlingske Mediepanel mener, at det er mere populært at være iværksætter i dag, end det var for ti år siden. Kun 13 procent mener, at det er blevet mindre populært. Og hele 75 procent af respondenterne mener, at iværksættere fortjener større anerkendelse end både folketingspolitikere, sportsstjerner, skuespillere og musikere.

Det er altså super populært at være den, der vover at skabe noget, evner at tænker nyt og oven i købet kan score kassen på det. Og det har fået de helt gamle virksomheder til at gå på opdagelse efter deres iværksætter-rødder.

- Innovationskraft og lysten til at sætte noget i gang er dyder, man mest forbinder med iværksættere, men som også de helt store virksomheder gerne vil både praktisere og signalere. Og i den proces prøver de at finde tilbage til rødderne: Hvordan var det nu, vi startede? Har vi talt for meget om vækst og tabt vores retningssans i processen? Hvordan skal vi finde hjem, fortæller Henrik Stroier, direktør i Reputation Institute, der i tæt samarbejde med internationale forskningsmiljøer hjælper virksomheder med at måle og forbedre deres omdømme.

Læs også: Fem opfindere der gør livet lidt lettere

Som eksempler nævner han Lego, der er gået tilbage til at lege med klodser og Carlsberg, hvis seneste store forretningssucceser på hjemmemarkedet har tydelige referencer til de gode gamle iværksætter-dage som eksempelvis Carls Special.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen