Berlingske Business

Danskerne sparer ikke ferien væk i 2009

Selv om finanskrisen kradser og januar har budt på flere store fyringsrunder, fastholder danskerne ferien - 17 procent skruer dog ned for feriebudgettet.

Det er ikke danskernes feriebudget, der rammes først af finanskrisen. 60 procent forventer at have samme feriebudget som i 2007, mens 15 procent vil bruge mere, viser en undersøgelse foretaget af Capacent Epinion for Turisterhvervets Samarbejdsforum (TS).

Formandskabet i TS tilhører Horesta, der er hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation. Her er direktør Lone Njor Hulth positivt overrasket.

- Undersøgelsen viser, at danskerne holder fast i, at de skal på ferie. Og det er positivt, at så mange forventer at bruge det samme beløb, siger hun og bemærker, at billedet nok ser lidt anderledes ud nu, da undersøgelsen blev lavet i december, før de mange fyringsrunder i januar.

Turismeekspert Lise Lyck, centerleder for Center for Turisme og Kulturledelse ved Handelshøjskolen i København, CBS, bekræfter, at danskerne ikke dropper ferien i nedgangstider.

- Danskerne betragter ferie som noget vigtigt og værdsætter det højt. Så vil man hellere spare på nogle andre ting, siger Lyck.

Lise Lyck peger på, at budgettet skrues ned og billigere ferieformer vælges, når krisen kradser.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen