Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Dansk verdensrekord i Clint Eastwood

Dansk verdensrekord i Clint Eastwood - 1
Foto:

Marlboro-manden har skiftet smøgen ud med nikotin-tyggegummi. Men danske mænd har stadig verdensrekord i køb af Marlboro-tøj.

Danske mænd er skabs-cowboys. Kendsgerningen er i hvert fald, at danske mænd er trofaste købere af tøjet, der mest af alt minder om en god western. Så trofaste, at Danmark er det sted i verden, hvor der sælges mest Marlboro-tøj målt pr. indbygger.Næst efter Danmark kommer Norge ind på 2.pladsen som Marlboro-land.

En opringning til den danske importør af Marlboro Classics afslører, at danskerne kan lide tøjet, fordi western-stilen ikke ændrer sig ret meget år for år.

"Danske mænd kan godt lide tøj, der ikke gå af mode. De sætter pris på, at tøjet holder i mange år og ikke ændre sig for pludseligt," siger Martin Nielsen, der står bag importen.

Gennem de sidste par år har designet stille og roligt bevæget sig væk fra det meget brune-look, der i mange år prægede kollektionen. Nu er stilen mere mainstream, men holder trods alt godt fast i de amerikanske kerneværdier.

Farvel til tobakken
Oprindelig var tøjet kædet meget sammen med de berømte cigaretter, men det hører sig ligesom ikke rigtig til mere. Så nu er smøgerne lagt på hylden, mens mærket dyrker videre på det Clint Eastwood-image, der klæber til silhuetten af den ensomme cowboy, der rider mod solnedgangen. Han har ikke længere en tynd cigar i den skægstubbede mundvig, men den lange oilskinsfrakke kan ingen politisk korrekthed få Marlboro-manden til at smide til fordel for økologisk bomuld.

Mærket så verdens lys i midten af 1980¹erne som den samlende kraft omkring dyrkelsen af den ultimative maskuline mand, der er et med naturen og elsker at sidde ved lejrbålet med en smøg i flaben, mens han kigger ud over prærien.

I 1990¹erne havde Marlboro-manden efterhånden fået så godt fat i markedet, at man besluttede at lancere sko og ikke mindst cowboy-støvler. Sideløbende fik kvinderne også deres serie af tøj.

Mærkert er i dag produceret og distribueret af Valentino Fashion Group S.p.A, der også tæller mærker som Valention, Hugo Boss, M Missoni og Proenza Schouler.

Kernen i kollektionen er stadig de lange frakke og jakker i skind samt de store ternede skjorter, men også jeans, strik og undertøj. Fælles for kollektionen er også, at den ikke kræver strygejern, for Marlboro-manden ser altid lidt krøllet ud efter at have overnattet ved gløderne fra bålet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen