Berlingske Business

Dansk styrmand for Europas maritime industri

26BUSKjeldiIstandbul.jpg
Kjeld Dittmann havde torsdag tid til en sejltur på Bosporusstrædet, inden han fredag vælges som ny formand for den europæiske maritime brancheorganisation SEA Europe. Foto: Privat

Danske Kjeld Dittmann er netop blevet valgt som ny formand for den maritime brancheorganisation SEA Europe. Med sig bringer han engagement, diplomati og teknisk begejstring.

Skuer man på de turistbåde og tankskibe, der sejler gennem Bosporusstrædet, ser alt nok ud, som det plejer på farvandsfronten.

Men på Istanbuls landside vælges en ny formand for den europæiske maritime brancheorganisation SEA Europe. Det bliver danske Kjeld Dittmann, der til daglig er adm. direktør i den skibsteknologiske virksomhed Lyngsø Marine med hovedsæde i Hørsholm.

Kjeld Dittmann afløser hollænderen Govert Hamers og skal i de næste to år repræsentere Europas maritime industri inden for handel, konkurrence og arbejdskraft. Det sker både i europæisk og international sammenhæng, og hvilket sted er så bedre at blive udnævnt end ved skillelinjen mellem Europa og Asien?

Mærsk

Siden SEA Europe i 2012 blev stiftet som fusion mellem organisationerne CESA og EMEC, har Kjeld Dittmann fungeret som næstformand. Nu har han altså sat sig en stol frem på organisationens kommandobro, og selv udtaler hovedpersonen, at udnævnelsen er en stor ære.

»Det er jo virkelig nogle kapaciteter i den maritime branche, der mener, at jeg vil kunne gøre et godt stykke arbejde som formand. Jeg er beæret,« siger Kjeld Dittmann.

Kan gøre en forskel

Han tager imod opgaven, fordi han synes, den er spændende, og fordi han tror, at han kan gøre en forskel. Mærkesagerne tæller blandt andet et øget fokus på forskning og innovation samt en mere fair konkurrence med lige adgang til markederne gennem bedre internationale rammevilkår. Derudover håber Kjeld Dittmann, at han kan være med til at gøre den nautiske industri mere synlig og mener, at Danmark kan gå forrest med sin allerede stærke position.

Arkiv/Ritzau plus historie tirsdag - kriseramte rederier. En sup

Det samme tror det andet danske medlem af SEA Europes bestyrelse, adm. direktør i Danske Maritime Jenny Braat. Hun beskriver Kjeld Dittmann som en meget ambitiøs person, der går i dybden med sit arbejde.

»Jeg er ikke i tvivl om, at han kan få gode beslutninger igennem til gavn for erhvervet. Han er engageret, målrettet og en god diplomat. Så han har både egenskaberne og erfaringen,« siger Jenny Braat.

At det blev i den maritime industri, Kjeld Dittmann skulle sætte sin kurs, var dog oprindeligt et tilfælde.

Havde hans første job ikke været i søfartsområdet, kunne han med egne ord lige så godt være endt på et kraftværk. Forkærligheden ligger nemlig først og fremmest i elektronik og automatik. Det har den gjort, siden han som dreng pillede ting fra hinanden i sin fars elektromekaniske værksted.

Og langt hen ad vejen er det stadig glæden ved teknologi, der driver Kjeld Dittmann, og hver morgen får ham til at glædes over sit arbejde.

Kjeld Dittmann er ikke bange for at beskrive sig selv som nørd og holder af at bruge sine hænder i fritiden. Han interesserer sig meget for både nye og gamle biler og tager ofte fat på praktiske projekter i familiens hjem, sommerhus eller sine døtres lejligheder.

Rederiet Torm.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen