Berlingske Business

Ballonskipper vil flyve jorden rundt på solceller

Ballonskipper vil flyve jorden rundt på solceller - 1
Foto:

Bertrand Piccard vil flyve jorden rundt på solceller i et fly med et vingefang som en Boeing 747. Flyet vil også kunne flyve om natten og non stop i flere døgn.

Rigmanden og oplevelses-junkien, Bertrand Piccard har prøvet det meste og nu er han tæt på drømmen om at flyve jorden rundt på solceller uden, at bruge så meget som en dråbe jetfuel.

Han blev for alvor berømt i 1999, da han sammen med en makker fløj jorden rundt non stop i varmluftballon.

De sidste seks år har Bertrand Piccard arbejdet koncentreret sammen med 70 ingeniører om at fremstillet et fly, der via solceller, batterier og fire små motorer skal flyve jorden rundt næste år.

Forleden blev prototypen til flyet vist frem i Schweiz og resten af 2009 skal gå med en række testflyvninger. Flyet er døbt, HB-SIA og er fortrinsvis bygget i kulfiber og beklædt med 12000 solceller. Vingespandet er 63 meter svarende til en Boeing 747-400, men flyet vejer blot som en Toyota Avensis med ferie-oppakning (1700 kg) og fremdriften sker via fire små motorer på hver 10 HK. Motorerne skal fortrinsvis benyttes til at få flyet i luften.

Om dagen skal solceller i kombination med motorerne oplade 400 kg batterier. En af de store udfordringer bliver, hvordan piloterne skal holde sig vågne imens flyet nærmest lydløst bevæger sig frem med maksimalt 70 km/t.

Flyet vil bevæge sig jorden rundt både nat og dag i fem etaper, der hver vil vare op til mange døgn. Den samlede strækning ventes at blive ca. 40.000 km. At projektet ikke er det rene tankespind vidner listen af sponsorer om.

Blandt de mest prominente er Deutsche Bank og Omega. Sidstnævnte har blandt andet opfundet et instrument til cockpittet, der skal gøre det lettere for piloten at kontrollere de store vinger under landing. Selve den afsluttende flyvning jorden rundt er planlagt til 2012.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen