Berlingske Business

Allers ambitiøse rejseleder

rikki sølling
Overskrift
En 27-årig Rikki Sølling som topchef i Spies Rejser. Foto:
Allers ambitiøse rejseleder - 1
Overskrift
Rikki Søllings arbejdsplads, Aller Leisure, ligger i Aller medias hovedkvarter på Havneholmen i København – i bekvem afstand fra hjemmet og familien i Solrød. Foto: Katrine Emilie Andersen Foto:

Rikki Sølling er med Allers opkøb af Nyhavn Rejser tilbage i den rejsebranche, der kickstartede hans karriere.

I går morges var Rikki Sølling klokken kvart i seks ude at bade i bølgerne ved Solrød Strand tæt på hjemmet. Efter morgenmaden tog han på arbejde på Aller Media på Havneholmen ved Fisketorvet i København, og ved aftenstid gik det retur til Solrød for at tage med sønnen Jonathan til fodbold.

For når man hedder Rikki Sølling, skal der være tid til det hele.

Igangsætter og direktør for Allers nye tiltag Aller Leisure, der satser på at få en god bid af rejsemarkedet, har altid haft fart over feltet i sin karriere. Det skal gerne gå hurtigt fremad og opad mod toppen.

Det begyndte med, at Rikki Sølling som ung rejseleder på Mallorca og i Østrig gjorde sine første erfaringer i rejsebranchen. Otte år efter blev han som kun 27-årig administrerende direktør i Spies Rejser i det daværende britisk ejede Air Tours, der også ejede rejseselskaberne Ving og Tjæreborg. Mange var ved at falde bagover over i forbløffelse over manden med det drengede udseende, der spurtede op ad karrierestigen.

Det blev dog en kortvarig affære som topchef i Spies. Efter halvandet år var Rikki Sølling ude igen, men med æren og gå-på-modet i behold. Hans forklaring på sin exit var, at han satsede på Spies som et brand, mens den øvrige ledelse ville samle Spies og flere rejseselskaber under paraplyen My Travel.

Trods modgang er Rikki Sølling kendt for at været en mand med overskud til at kæmpe videre. For derefter gav mediebranchen drengen fra Solrød nye udfordringer.

I begyndelsen af 2003 skiftede han gear på lederplan til direktør i Chili Group med produktion af bl.a. gratisblade til butikskæder. Gruppen blev siden købt af Aller og fik navnet Aller CP, som Rikki Sølling blev direktør for. Og i sidste uge vendte den 39-årige erhvervsleder, der det seneste år har været direktør for kommerciel udvikling i Aller, tilbage til rejsebranchen.

Rikki Sølling beskrives som en leder, der af natur har fin fornemmelse for, hvad hans kolleger og medarbejdere gerne vil, og hvordan man i fællesskab skal nå målet. Derfor er det ikke uden grund, at Aller har udnævnt ham til direktør for Aller Leisure, der kan udvikles til at blive Allers nye guldæg. Det er sket samtidig med koncernens overtagelse af Nyhavn Rejser.

Der er ingen tvivl om, at den initiativrige Rikki Sølling føler det som noget fantastisk, at han skal være med til at gøre rejser til noget stort i Aller – som ud over satsning på Aller Leisure fortsat vil udgive bl.a. Se & Hør, Billedbladet, Femina og Familiejournalen.

»Jeg har været i en virksomhed, som har lavet ugeblade og magasiner i 140 år. Vi er kommet under pres, fordi printsalget falder. Derfor er det en utrolig spændende rejse, jeg skal ud på med at udvikle nye forretningsmuligheder og markeder i fremtidens Aller sammen med mine kolleger,« siger Rikki Sølling.

Nyhavn Rejser er det første opkøb i Aller Leisure, men langt fra det sidste set i Rikki Søllings optik. Han satser på, at divisionen i løbet af tre år har rundet en omsætning på en halv milliard kroner. Og skal man tro, hvad tidligere kolleger og venner har sagt om den stræbsomme Rikki Sølling, skal han nok nå sit ambitiøse mål. Han bliver beskrevet som mand, der sætter sig et mål og har fuld knald på den snorlige vej, indtil han når det.

Som barn viste Rikki Sølling gode evner til at organisere leg. Han sørgede for, at alle var med, og at alle spillede en rolle i legen. Han har altid været i virksomheder, hvor der skulle penge i kassen.

Med sine knap 70 medarbejdere omsatte Nyhavn Rejser sidste år for godt 300 mio. kroner. Rikki Sølling mener, at han helt klart kan bruge sine erfaringer fra rejsebranchen til at udvikle nye destinationer og rejser for udvalgte målgrupper i Aller. Tiden vil vise, om det lykkes ham at øge årsomsætningen i Aller Leisure med mere end et par hundrede millioner kr. i løbet tre år.

Rikki Sølling far var direktør i charterflybranchen, mens hans mor var danselærer og havde en danseskole. Danseskolen var det naturlige omdrejningspunkt om hans liv som barn. Indtil Rikki Sølling var 20 år og kom på skole som rejseguide, brugte han stort set al fritid til at danse. Da han var 18 år, overtog han danseskolen sammen med sin søster Jeanette. Og den drev de ved siden af skolen. Hans yndlingsdans var i øvrigt jitterbug, hvor tempoet, rytme og det, at man som mand skal kaste lidt rundt med damen, passede ham godt.

Rikki Sølling bor i et stort hus i Solrød Strand med sin svenskfødte hustru Petra og deres fire børn. Det er også her, begge hans forældre og to ældre søskende med ægtefæller og deres børn bor.

Rikki Søllings børn går naturligvis på samme skole, som han selv gik på. Når han jævnligt kommer på skolen, støder han på mange af sine gamle klassekammerater og flere lærere fra sin skoletid.

Hver dag er fyldt med kendte ansigter. Det kan han godt lide.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen