Berlingske Business

10 ting du ikke vidste om diamanter

10 ting du ikke vidste om diamanter - 8
Foto:

Diamanthandlen er blevet hårdt ramt af den globale økonomiske krise, og selv verdens suverænt største diamantfirma, De Beers, mærker nedgangen. Men hvor meget ved du egentlig om den glimtende sten? Business.dk har listet ti ting, du skal vide om diamanter.

Diamonds are forever I
”Diamanter varer evigt”. Det har de i hvert fald gjort siden 1947, hvor tekstforfatteren Frances Gerety i et inspireret øjeblik fandt på sloganet ”Diamonds are forever”. I 2000 blev kampagnen af magasinet Advertising Age udråbt til det bedste reklameslogan i det 20. århundrede.

Geretys arbejdsgiver, New York-reklamebureauet N.W. Ayer & Son, havde til opgave at finde på en reklamekampagne for diamantselskabet De Beers. Og det var ikke nemt. For grundlæggende er diamanter kun velegnet til at bore med og som elektriske ledere, men diamanter i smykkekvalitet har ingen praktisk anvendelse. Men ved at slå på diamanternes uforgængelighed, og kæde det sammen med kærlighed, fandt De Beers et hidtil ukendt massemarked for diamanter. Det var også effektiv markedsføring fra De Beers der betyder, at det i blandt andet USA og Storbritannien er blevet en social norm, at en mand skal købe en diamantring til sin forlovede, der koster to til tre månedslønninger.

Sandheden er imidlertid, at almindelige diamanter i modsætning til f.eks. guld generelt er en rigtig dårlig investering, blandt andet fordi der ikke er noget effektivt marked for handel med slebne diamanter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen