Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Zealand vil udfordre Novos supermolekyle mod fedme

22BUSBritt-Meelbye-Jensen-1.jpg
Britt Meelbye Jensen, direktør i Zealand Pharma, kan nu løfte sløret for selskabets kommende fedmemiddel. Arkivfoto: Nikolai Linares

Med en tysk medicinalgigant i ryggen vil danske Zealand Pharma ind på det lukrative marked for fedmemedicin. Tidlige studier viser, at Zealands medicinkandidat ser skarpere ud end det molekyle, som Novos succesfulde fedmemiddel bygger på, lyder det fra Zealand-topchef.

Efter et par års hemmelighedskræmmeri løfter det danske biotekselskab Zealand Pharma sløret for en stor satsning på et nyt middel mod fedme.

I samarbejde med den tyske familie­virksomhed Boehringer-Ingelheim, der er på størrelse med Novo Nordisk, satser Zealand på at komme ind på et marked, som især i USA rummer et næsten ubegribeligt potentiale.

»Vi har arbejdet hårdt og fokuseret på projektet de seneste par år, men da Boehringer er et familieselskab og ikke har samme oplysningspligt som en børsnoteret virksomhed, har vi ikke kunnet sige noget før,« siger Zealand Pharmas topchef, Britt Meelby Jensen.

Patienter i USA sagsøger Novo Nordisk for priskartel

Zealand har indtil videre udelukkende testet sit nye stof i dyr, men vil senere i år sende midlet videre til den fase, hvor det skal afprøves i mennesker. Der er lang vej endnu til markedet for Zealand og den tyske partner, men ifølge Britt Meelby Jensen viser de prækliniske studier overbevisende vægttab.

Hvis Zealand kommer hele vejen til målstregen med sit middel, vil selskabet med garanti komme i skarp konkurrence med Novo Nordisk, som sidder tungt på det afgørende amerikanske marked. Novo lancerede for godt to år siden sit første fedmemiddel, Saxenda, i USA – med stor succes. Fra 2015 til 2016 steg salget af Saxenda med 245 pct.

Novos fedmemedicin er baseret på en såkaldt GLP-1-analog, der er en kopi af et naturligt forekommende hormon i menneskets krop.

Zealands middel mod fedme er en såkaldt amylin-analog. De to hormoner er forskellige, men ligner hinanden på især ét punkt, når det gælder behandling af fedme: Begge midler fungerer som en form for appetitregulering ved at skabe en følelse af mæthed.

»Det ser meget attraktivt ud«

Selv om Zealand med sit middel er på et meget tidligt stadie, antyder Britt Meelby Jensen, at det danske biotekselskab har fat i en kandidat, som har potentiale til at slå det molekyle, som Novos fedmemedicin bygger på.

»Det er meget interessant, at amylin-analogen præklinisk har vist bedre vægtdata end GLP-1. Det ser meget attraktivt ud,« siger Britt Meelby Jensen.

Med tyske milliarder i ryggen har Zealand Pharma dermed kurs mod et sygdomsområde, som for længst er blevet en alvorlig sundhedstrussel mod hele den vestlige verden. Allerede for 20 år siden betegnede Verdenssundhedsorganisationen WHO fedmeforekomsten som en global epidemi. Siden er der i mange vestlige lande sket en fordobling i antallet af overvægtige.

zealand

Det står særligt skidt til i et land som USA, der samtidig er verdens største og mest lukrative marked for lægemidler. Alene i USA lever næsten 79 mio. mennesker – mere end en tredjedel af befolkningen – ifølge de amerikanske myndigheder med fedme. Forskningen inden for området peger på, at forekomsten af fedme i USA vil stige med 33 pct. over de næste 20 år.

»Markedspotentialet er så stort, at hvis det lykkes, vil det give os en stor omsætning mange år frem,« siger Britt Meelby Jensen.

Victoza-salg

Kæmpe potentiale

Selv om det er Zealand Pharma, der har opfundet og udviklet stoffet, er det grundlæggende Boehringer-Ingelheim, som kommer til at svinge taktstokken. Det er tyskerne, der betaler alle videre omkostninger til udviklingen af midlet, og det er dem, der i sidste ende bestemmer, hvad medikamentet skal koste.

I USA har priserne på medicin længe været et brandvarmt tema. Både politikere og patienter har skudt med skarpt efter medicinal­selskaberne, som er blevet beskyldt for at være profitfikserede.

Det gælder om at sætte prisen efter, hvor effektiv medicinen er, lyder det fra Britt Meelby Jensen.

»Diskussionen er jo, hvor dyr medicinen skal være i forhold til, hvor effektiv den er. Det handler om, hvor store vægtreduktioner du skal have, før det er meningsfuldt. Man skal kigge på data og sige: Er det reelt meningsfuldt nok til den pris? Her tror jeg, at vores produkt har et kæmpe potentiale, som jeg har tiltro til, at vores partner Boehringer-Ingelheim vil prissætte rigtigt,« siger Zealand-topchefen.

17BUSPix-GLS-153120.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen