Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Zealand Pharmas partner henter vigtig godkendelse i USA

Zealand Pharmas adm. direktør Britt Meelby Jensen.
Zealand Pharmas adm. direktør Britt Meelby Jensen. Foto:

Zealand Pharma kan snart se frem til indtægter fra partneren Sanofis salg af diabetesmedicin i USA.

Den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, har netop godkendt kombinationspræparatet Soliqua til behandling af type 2-diabetikere, der ikke er tilstrækkeligt kontrolleret på langtidsvirkende insulin eller GLP-1-medicin.

Diabetes 2-midlet bygger på Adlyxin, der er opfundet af Zealand Pharma, samt Sanofis storsælgende langtidsvirkende insulin, Lantus.

- Jeg er utroligt glad for, at FDA har godkendt Soliqua. Præmiks-kombinationen af Lantus og Lixisenatid (Adlyxin, red) er et nyt lægemiddel, som har vist bedre effekt end de enkelte komponenter hver for sig. Den amerikanske godkendelse af Soliqua kommer kun 10 dage efter at CHMP anbefalede godkendelse af Suliqua i EU, hvilket gør november til en af de vigtigstemåneder i Zealands historie, siger administrerende direktør i Zealand Pharma Britt Meelby Jensen ifølge en meddelelse.

Sanofi planlægger at sætte Soliqua på hylderne i amerikanske apoteker i løbet af januar.

- Sammen med Lixisenatid, som blev godkendt af de amerikanske myndigheder i juli i år under brand-navnet Adlyxin(TM), forventer vi markant stigende licensindtægter i årene der kommer, siger Britt Meelby Jensen.

Soliqua kommer i direkte konkurrence med Novo Nordisks kombinationspræparat, Xultophy, der også netop har fået markedsføringstilladelse i USA.

ANALYTIKERE SPÅR STORT SALG

Analytikere estimerer ifølge Bloomberg News, at Sanofi vil sælge Soliqua for 7,4 mio. euro i år stigende til 541,3 mio. euro i 2019.

Zealand kan se frem til lave tocifrede royalties af salget. Dertil kommer indtægter fra salget af Adlyxin, som Sanofi har indikeret vil blive lanceret sideløbende med Iglarlixi i USA.

Royaltyindtægterne vil gøre det muligt for Zealand at forfølge mulighederne i sin egen pipeline af nye lægemidler.

- Det giver os den finansielle styrke til at eksekvere vores strategi om at udvikle vores egne produktkandidater, Glepaglutid og Dasiglucagon, hele vejen frem til registrering, siger Britt Meelby Jensen.

Glepaglutid er i den midterste kliniske udviklingsfase 2 til behandling af korttarmssyndrom.

Dasiglucagon udvikles som nødbehandling mod insulinchok samt som bestanddel i et kunstigt bugspytkirtelsystem, hvor det bruges til at afværge, at diabetikerne får et for lavt blodsukker.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen