Berlingske Business

Zealand Pharma tager tarmsygdomsmiddel til fase 2

Britt Meelby Jensen.
Zealand Pharmas adm. direktør Britt Meelby Jensen. Foto:

Zealand Pharma vil snart påbegynde fase 2-studier af et potentielt middel til behandling af korttarmssyndrom. Det fortæller selskabet torsdag via fondsbørsen.

Midlet, der går under navnet ZP1848, er en såkaldt GLP-2-analog - et flydende, langtidsvirkende peptidlægemiddel, som det danske biotekfirma selv har udviklet.

Korttarmssyndrom er ifølge Zealand Pharma en kronisk sygdom, hvor patienterne helt eller næsten helt taber tarmfunktionen efter en operation eller anden skade. Der anslås at være mellem 10.000 og 20.000 patienter i USA og et lignende tal i Europa.

- Vi har igennem noget tid været opmærksomme på den attraktive mulighed, der eksisterer for ZP1848 inden for behandling af korttarmssyndrom, og det glæder os at kunne tage produktet videre ind i fase 2-udvikling, udtaler Zealand Pharma-chef Britt Meelby Jensen i en meddelelse.

SANOFI-DIABETES/

De første patienter ventes optaget i studiet i første kvartal af 2016, oplyser Zealand Pharma.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen