Berlingske Business

Zealand Pharma afviser at være part i amerikansk patentsag

Zealand Pharma bekræfter i en fondsbørsmeddelelse, at selskabet ikke er part i en amerikansk patentsag vedrørende lægemidlet lixisenatid.

Zealand er bekendt med en verserende sag mellem samarbejdspartneren Sanofi og Astrazeneca ved de amerikanske patentmyndigheder, men er ikke part i sagen. Sagen vedrører blandt andet lægemidlet Lixilan, der er en kombination af Lyxumia (Lixisenatid), der er udviklet af Zealand Pharma, og Sanofis insulin Lantus.

Zealand Pharma mener ikke, at Sanofi krænker Astrazenecas patenter i forbindelse med nogle rettigheder licenseret fra Zealand Pharma, og venter ikke, at sagen vil påvirke selskabet.

»Hos Zealand er vi vedvarende overbeviste om lixisenatids stærke patentposition og fulde af forventning til produktets potentiale både som monoterapi og i kombination med andre lægemidler,« siger Zealands administrerende direktør, Britt Meelby Jensen, i meddelelsen.

26BUShenrik-hart.jpg

Hun fortæller desuden, at Sanofi i forbindelse med registreringsansøgningen til Lixilan i 2015 indløste en såkaldt prioritetskupon hos de amerikanske myndigheder.

»Registreringsansøgningen og brugen af prioritetskuponen, som Sanofi havde købt for USD 245 mio. til at nedbringe den forventede regulatoriske behandlingstid med fire måneder, er for mig at se et tydeligt bevis på Sanofis stærke tiltro til kombinationsproduktet, som indeholder lixisenatid, uagtet den igangværende patentsag,« siger Britt Meelby Jensen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen