Berlingske Business

Zealand leverer igen røde tal - men lidt bedre end ventet

Zealand Pharma sætter med onsdagens årsregnskab punktum for endnu et år med underskud - dog med en lille positiv overraskelse.

Selskabet havde således på forhånd varslet milepæle fra partnere på omkring 200 mio. kr., men landede på 210,4 mio. kr. Samtidig var driftsomkostningerne med 319 mio. kr. en anelse lavere end den seneste opdaterede prognose fra november om nettodriftsomkostninger på 320-330 mio. kr.

Facit for 2016 blev dermed et samlet driftsunderskud på 115,6 mio. kr. mod et minus på 81,3 mio. kr. i 2015.

Omsætningen steg til 234,8 mio. kr. fra 187,7 mio. kr., mens bundlinjen viste et underskud på 153,9 mio. kr. mod minus 114 mio. kr. året før.

Ud over milepælsbetalinger fra sine partnere bogførte Zealand procenter, eller royalties, af sin partner Sanofis salg af diabetesmidlet Lyxumia på samlet 24,4 mio. kr. sidste år.

Siden har Sanofi også lanceret kombinationspræparatet Soliqua, der blandt andet bygger på Lyxumia, i USA, og Zealand venter da også stigende royalty-indtægter fra partneren Sanofis salg af af to diabetesmidler i 2017.

Mere konkret bliver Zealand dog ikke om forventningerne til royalty-indtægterne fra Sanofi, hvilket skyldes, at den franske partner endnu ikke har meldt sine forventninger ud til at salget af kombinationsmidlet.

Til gengæld sætter Zealand tal på de ventede milepælsbetalinger fra partnere i 2017. De ventes at bidrage med yderligere indtjening på 100 mio. kr., hvoraf 70 mio. kr. allerede er modtaget i januar.

Samtidig ventes nettodriftsomkostningerne at stige til 390-410 mio. kr. fra 319 mio. kr. i 2016.

- Driftstabet før royalty-indtægter/udgifter forventes derfor at være 290-310 mio. kr., skriver Zealand Pharma i årsregnskabet, der viser en kassebeholdning på 642 mio. kr. ved udgangen af december sidste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen