Berlingske Business
17:42

William Demant tjente stort på amerikanske veteraner

Demant
William Demants hovedsæde. Her høreapparater fra Oticon. Foto:

William Demant Holding havde stor vækst hos den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA) i november, efter at selskabet har introduceret sit nye topprodukt, Oticon Opn, i salgskanalen.

Hos VA, der tilpasser høreapparater til amerikanske militærveteraner og deres familier, har Oticons markedsandel længe været lav, mens den danske rival GN Hearing har løftet sin markedsandel til over 20 pct. efter selskabets lancering af trådløse produkter for godt to år siden.

Men i november var der fart over feltet for Oticon, der ser ud til at have succes hos veteranerne med Opn. I hvert fald lykkedes det at løfte markedsandelen til 11 pct. i årets ellevte måned, hvis man måler på enheder.

I oktober var markedsandelen hos Oticon lige godt 6 pct.

Andelen af det samlede salg steg til 10,09 pct., fremgår det af helt nye tal fra VA, der dog opererer med rimelig fastlåste priser.

wdh

Men fremgangen er godt nyt for William Demant Holding, der har haft svært ved at øge markedsandelen hos VA.

»Det har historisk set vist sig nærmest umuligt for Oticon at løfte markedsandelen hos VA. Ved tidligere produktintroduktioner har man nærmest ikke kunne se effekten af det,« siger Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

Umiddelbart er det ikke den danske rival, GN Hearing, som markedsandelene er taget fra. GN havde således fortsat en markedsandel på godt 20 pct. hos VA i november.

wdh

I stedet ser det umiddelbart ud som om, at amerikanske Starkey har mistet en smule terræn, mens også verdens største høreapparatproducent - og den klare markedsleder hos VA - schweiziske Sonova, har måttet afgive lidt af markedet.

Den sidste danske spiller på markedet - det familieejede selskab Widex - lå fortsat svagt til i november med en markedsandel på bare 1,5 pct. GN's andel var 20,18 pct.

Sonova havde i november en markedsandel på 43,43 pct., mens Sivantos - det tidligere Siemens Hearing - havde 6,88 pct. af VA-markedet, og Starkeys markedsandel var 17,01 pct.

Oticon 2 - 20160817095047463_o

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen