Berlingske Business

William Demant om rival: »Der er et stykke vej op til os«

William Demant topchef Niels Jacobsen.
William Demant topchef Niels Jacobsen. Foto:

Topchefen for William Demant erkender, at konkurrenten GN Resound gør det bedre og understreger, at der endnu er afstand til storebroderen.

GN Resound har de senere år indhentet meget af det forspring, som den danske rival William Demant tidligere havde. Men den forbedrede lønsomhed i det tidligere kriseramte Resound tegner ikke det rigtige billede af kampen mellem de to danske konkurrenter, mener William Demants topchef, Niels Jacobsen.

rivaler

»Resound gør det meget bedre, end de har gjort tidligere. Det anerkender vi. Men der er et stykke vej til os, der genererer op imod en milliard kroner i frit cash flow, som kan udbetales til aktionærerne hvert år,« siger Niels Jacobsen.

Overskudgraden – driftsindtjeningen i forhold til omsætningen – viser, at GN Resound har indhentet en del i de senere år. I 2009 endte 6,7 procent af omsætningen i GN Resound som driftsindtjening. Det tilsvarende tal var dengang 20,2 procent i William Demant. Selskabet er stadig mest rentabelt med en lønsomhed på 18,4 procent efter første halvår, men GN Resound ligger nu på 16,9 procent. Niels Jacobsen mener dog ikke, at tallet er velegnet til at beskrive lønsomheden mellem de to virksomheder.

»Alt er ikke direkte sammenligneligt. GN aktiverer alle deres udviklingsomkostninger og afskriver på et senere tidspunkt. Det viser nogle kønnere resultater på den korte bane. Vi synes, at den måde, man reelt skal se på lønsomheden, er ved at kigge på cash flowet. Altså, hvad er der reelt tilbage til udbytter, aktietilbagekøb eller til opkøb af virksomheder,« siger Niels Jacobsen.

Udfordringen for William Demant er, at selskabet taber markedsandele i øjeblikket. Det er tale om begrænsede tab, og selskabet er fortsat nummer to i verden efter schweiziske Sonova. Den position er erobret efter en kraftig fremgang siden årtusindskiftet. GN Resound var ellers dengang størst sammen med tyske Siemens, efter at ejeren – GN Store Nord – havde købt Resound og lagt det sammen med sin den daværende høreapparatdel Danavox.

Niels Jacobsen siger, at William Demant i dag har en så stor andel af markedet, at den andel er svær at udbygge yderligere.

»Man skal se tingene over et lidt længere perspektiv. I 2000, da GN købte Resound og lagde det sammen med Danavox, var Siemens og Resound de to største virksomheder i branchen. Dengang havde vi 10-12 procent, og i dag er vi vokset til 22-23. Resound faldt meget og er siden kommet lidt igen. Det er klart, at når man kommer op på en meget høj markedsandel, hvor der er seks spillere, er det svært at vokse videre,« siger Niels Jacobsen.

Resound har kæmpet sig tilbage

Anders Hedegaard fra rivalen GN Resound er ikke i tvivl om, at det er hans selskab, som i øjeblikket vokser klart mest.

»Jeg kan konstatere, at vi i øjeblikket klarer os rigtig godt på markedet. Vi har taget markedsandele i de seneste 16 kvartaler, og vi har op til tredje kvartal i år været den hurtigst voksende virksomhed i branchen,« siger Anders Hede-gaard.

Udviklingen kommer, efter at GN Resound har haft en omtumlet tilværelse i de seneste ti år. Det var egentlig i en anden del af ejeren GN Store Nords forretning, at vanskelighederne begyndte. Efter et succesfuld salg af mobilselskabet Sonofon til norske Telenor blev en stor del af pengene brugt på at købe det franske selskab Photonetics til datterselskabet Nettest.

Det viste sig at være en fejl, og i 2001 satte GN Store Nord danmarksrekord i underskud med et tab på 9,2 milliarder kroner, blandt andet på grund af store afskrivninger. Under de følgende års turbulens solgte GN Store Nord flere datterselskaber og flyttede fra Tietgens gamle hovedkvarter fra 1893 på Kongens Nytorv.

I 2006 indgik selskabet en aftale om at sælge Resound til schweiziske Sonovo, men handlen faldt til jorden, da de tyske konkurrencemyndigheder sagde nej. Det efterlod GN Store Nord med store udfordringer, men mod alle odds har Resound de senere år kæmpet sig tilbage.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen