Berlingske Business

Widex-topchef: Ny strategi kører som et schweizisk urværk

Jørgen
Overskrift
»Vi har en relativt simpel strategi. Der er en række områder, vi skal levere på, og vi er cirka halvvejs igennem strategien og cirka halvvejs igennem med at levere på de finansielle resultater,« siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex. PR-foto.
 

Privatejede Widex er efter flere år i nødsporet på vej tilbage i overhalingsbanen i den globale høreapparatsektor.

I en længere periode har selskabet været bagefter konkurrenterne på en række områder, og det har kostet på bundlinjen, der har vist store underskud, og på markedsandelen, der er blevet trykket ned omkring 8 pct. på verdensplan.

Men i det seneste regnskabsår, 2014/15, blev der vendt op og ned på flere af de parametre. Blandt andet blev driften og bundlinjen forbedret mærkbart, så der igen var et trecifret millionbeløb i overskud. Og samtidig har Widex - gennem sit effektiviseringsprogram IMPACT - reduceret sine omkostninger samt sin arbejdskapital og gæld ganske betragteligt, mens pengestrømmene også er blevet løftet betragteligt.

BM

Det fortalte selskabet i forbindelse med en præsentationen af årsregnskabet for 2014/15 i begyndelsen af september, og gennem den seneste halvanden måned er udviklingen fortsat. Dermed er selskabet godt på vej mod at nå sit mål om profitabel vækst på toplinjen og marginer, der skal løftes til industriniveau.

- Vi har en relativt simpel strategi. Der er en række områder, vi skal levere på, og vi er cirka halvvejs igennem strategien og cirka halvvejs igennem med at levere på de finansielle resultater, siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex, i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med EUHA-høreapparatmessen i Nürnberg.

- Det kører som et schweizisk urværk. Der er ikke meget kompleksitet i det - der er bare mange ting, der skal gøres, fortsætter han.

03BUSWidex.jpg

En del af vendingen er understreget af en meget stor produktlancering, som Widex præsenterer under messen.

Selskabet har på baggrund af en helt ny produktplatform lanceret høreapparatfamilien Widex Unique i alle prisklasser og formfaktorer, og i løbet af næste år kommer der igen en helt ny chip til trådløs kommunikation, der meget vel kan komme til at danne basis for endnu en ny produktplatform.

- Nu kommer vi med nye produkter, og der kommer også en ny formfaktor inden for en overskuelig fremtid, og vi kommer også med vores 2,4 GHz-løsning inden for en overskuelig fremtid, siger Jørgen Jensen.

- Jeg er fuld af fortrøstning i forhold til, at retningen er den rigtige, og at vi også leverer på den, fortsætter han.

BM

Topchefen vil ikke nærmere ind på, præcist hvornår lanceringen af den nye trådløse løsning, der bliver en såkaldt dual-chip, sker. Han kan dog fortælle, at det kommer til at ske "engang i 2016."

TV: Widex' skarpe fokus bærer frugt

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen