Berlingske Business

Widex skruer op for salg og ikke mindst indtjeningen

BM
Widex er den tredjestørste danske producent af høreapparater Foto:

Den danske høreapparatkoncern Widex er i løbet af det seneste år kommet helt på højde med sine større konkurrenter, når det drejer sig om indtjening.

De to danske milliardærfamilier, Tøpholm og Westermann, kan se tilbage på et år med stærk vækst i både salg og ikke mindst indtjening i deres høreapparatkoncern Widex.

Virksomhedens salg voksede i regnskabsåret 2015/16 med knap 18 pct. til knap 3,9 milliarder kr. Men driftsindtjeningen voksede med hele 63 pct. til 682 mio. kr., og bundlinjen blev næsten fordoblet til 271 mio. kr.

widex

Resultaterne, der er de bedste i mange år, kan tilskrives Widex' strategiske plan IMPACT (Improve Profitability, Agility, Customer Focus and be Truly global). Et af hovedmålene for den strategi, der blev lanceret i 2014, var at bringe virksomhedens lønsomhed på niveau med industrien inden udgangen af 2017, og det mål, der nu er nået et år før tid.

Jørgen

»Sidste års årsregnskab så rigtig godt ud, men i år overstiger resultaterne vores egne forventninger. Det er lykkedes os at få EBITA op på niveau med industrien hurtigere end planlagt, og vi har lige nu en af de stærkeste vækstrater på markedet,« skriver koncernchef Jørgen Jensen i en kommentar til regnskabet.

De positive resultater skyldes blandt andet en stigning i salget af høreapparatserien UNIQUE, der blev lanceret i oktober 2015, kombineret med en styrket salgsindsats på lokalt og globalt plan.

BM widex

Widex har konsolideret sin position i blandt de uafhængige forhandlere og har udvidet sine salgskanaler, blandt andet gennem samarbejde med større kæder såsom engelske SpecSavers, som ellers er bedst kendt i optikerbranchen - blandt andet som ejer af danske Louis Poulsen.

Samtidig har Widex formået, at opretholde salgspriserne trods et stigende prispres, og omkostningerne er skåret ned ved blandt andet at flytte produktion til Estland.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen