Berlingske Business
17:42

Widex klar med ny batteriteknologi i senest 2018

Widex
Produktion af høreapperater på virksomheden Widex. ARKIVFOTO. Foto:

Batteritid og gener ved at skulle skifte batteri for ofte er et af de helt store emner blandt de globale høreapparatproducenter.

Men om senest to år er det privatejede selskab Widex sammen med komponentproducenten Sonion og Teknologisk Institut klar med en ny løsning, der skal kunne oplade et høreapparatbatteri på blot 30 sekunder - uden store gener for brugeren.

De tre parter er nemlig i færd med at udvikle et koncept, hvor man kan lade batteriet op ved hjælp af brændselsceller, der skal "tankes" op med metanol én gang i døgnet, frem for at brugeren skal pille batteriet ud af høreapparatet og sætte det til opladning.

Projektet fremvises som prototype ved den årlige messe hos den amerikanske høreapparatforening, American Academy of Audiology (AAA), der løber af stablen i Phoenix i Arizona i disse dage. Men allerede i 2018 kommer der også et konkret produkt ud af det, fortæller Widex' administrerende direktør, Jørgen Jensen, i et interview Ritzau Finans i forbindelse med messen.

widex

- Et batteri rækker typisk en uge, så det er kun én gang om ugen, at man skal skifte det, som det er nu, men det er stadig en overvindelse at skulle gøre. Derudover tror vi, at fremtidens høreapparat defineres af lydkvaliteten og de trådløse teknologier. Men jo mere vi putter ind i apparaterne, jo mere strøm bruger de også, fortæller han.

- Det gør det meget mere bekvemt at lade op. Vi kommer med en første generation af det i en formfaktor tidligt i 2018. Perspektivet er noget større, fordi man vil kunne få meget mere ud af cellerne på sigt, og så skal der også sprøjtes mindre metanol ind i apparatet, fortsætter Widex-topchefen.

Amplifon

Han forventer dog også, at perspektiverne for fremtidige generationer af den nye batteriteknologi kan medføre andre muligheder for Widex og Sonion.

Først og fremmest vil selve udformningen af brændselscellerne ændre sig, så man kan udvikle udformningen af selve høreapparatet på en endnu mere hensigtsmæssig måde, men der er også direkte kommercielle muligheder i at sælge projektet videre til nogle af de selskaber, som Widex normalt konkurrerer med, herunder William Demant Holding og GN Resound.

- Forretningsidéen er, at alle høreapparatproducenter på sigt skal have adgang til det, og det kan der være en forretning i for Sonion og os, siger Jørgen Jensen.

- Vi vil gerne vise, at Widex er et teknologiorienteret selskab, der også er first mover på nogle af nøgleområderne for industrien, fortsætter han.

En anden fordel ved det nye batterikoncept er ifølge Widex-topchefen, at det er mere miljøvenligt end de traditionelle batterier, hvilket kan være af stigende betydning i fremtiden.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen