Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Widex kan revolutionere høreapparater med brændselsceller

130136423.jpg
Foto: Iris.

Genopladelige batterier er et stort tema i høreapparatbranchen lige nu, hvor de fleste af de store spillere på markedet har lanceret løsninger i den boldgade.

Men den mindste af de seks store høreapparatproducenter, det privatejede danske selskab Widex, forsøger for tiden at gå en helt anden vej i forhold til spørgsmålet om strømforbrug i høreapparater.

Widex, der ellers også har lanceret genopladelige batterier til sit trådløse topprodukt, Widex Beyond, er nemlig i færd med at udvikle høreapparater, der er drevet af brændselsceller.

Det skal kunne lade et høreapparat helt op på langt under et minut, hvilket vil være en stor fordel for brugerne.

Widex

Selv venter selskabet, at det kan være klar med det første produkt drevet af den type strøm til næste efterår, og selv om der umiddelbart er et godt stykke vej endnu, vækker projektet opsigt i branchen.

»Efter min vurdering er der ingen tvivl, om at det vil være noget af en produktrevolution, hvis Widex kan introducere et høreapparat drevet af en brændselscelle i stedet for de traditionelle batterier. Det vil uden tvivl styrke selskabets konkurrenceevne betragteligt på det globale høreapparatmarked,« siger Morten Imsgard, der følger industrien som aktieanalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

ET PAR BARRIERER I VEJEN

Han peger på, at der dog stadig er nogle udfordringer på vejen mod målet, som Widex først skal adressere, før projektet kan blive til virkelighed.

»På nuværende tidspunkt er der selvfølgelig fortsat mange ubesvarede spørgsmål i forhold til det kommercielle potentiale for et høreapparat drevet af brændselsceller, herunder accept af teknologien fra høreapparatbrugerne, myndighederne og audiologerne samt potentielle begrænsninger, i forhold til om ladestationen (der indeholdende flydende biometanol, red.) for eksempel kan medbringes på flyrejser,« siger Morten Imsgard.

01BUSPIX-J-RGEN-JENSEN-1403.jpg

Hos Widex selv er man også godt klar over, at brændselscelleprojektet formentlig vil give nogle løftede øjenbryn rundt omkring, men selskabets administrerende direktør, Jørgen Jensen, føler sig alligevel overbevist om, at Widex nok skal komme i mål.

»Det tager tid at lave sådan en brændselscelle, og der skal laves mange prøver for at sikre, at kvaliteten er i orden. Og så skal det hele valideres hos relevante myndigheder. Men jeg er meget komfortabel omkring vores nye chip og projektet med brændselsceller,« fortæller Widex-topchefen i et interview med Ritzau Finans.

KAN BLIVE EN REVOLUTION

Og hvis det lykkes at komme hele vejen til målstregen og få lanceret et velfungerende høreapparat drevet af brændselsceller, kan Widex pludselig stå med rigtig gode kort på hånden, lyder det fra Morten Imsgard.

Det har dog måske lidt længere udsigter, end tilfældet er for mere traditionelle batteriløsninger.

»Brændselsceller i et høreapparat vil helt sikkert være en teknologisk revolution i høreapparatindustrien, som vil overflødiggøre konkurrenternes nuværende diskussion om den bedste løsning for traditionelle genopladelige batterier.«

»Til gengæld forventer jeg, at det vil være tidskrævende at høste det fulde kommercielle potentiale, da brændselsceller givetvis i første omgang vil blive mødt med en vis skepsis fra både brugerne, audiologerne og de relevante myndigheder,« siger senioranalytikeren.

KAN UDVIDES TIL ANDRE TEKNOLOGIER

Endnu mere interessant omkring projektet med strøm genereret af brændselsceller er det, at det muligvis også kan udvides til andre områder inden for forbrugerelektronik.

»Konceptet omkring brændselsceller har efter min vurdering helt klart potentialet til at blive den dominerede energiteknologi i høreapparatindustrien i løbet af en årrække.«

»Potentialet for brændselsceller stopper dog slet ikke ved høreapparatindustrien, for brændselsceller kan potentielt bliver den dominerede energikilde for alt bærbart forbrugerelektronik i fremtiden. Derfor kan det muligvis også være interessant for Widex at forsøge at udbrede eller videreudvikle teknologien til at andre industrier,« siger Morten Imsgard.

f

Selv oplyser Widex dog, at selskabet ikke har overvejet, om det kan udvikle teknologien til også at være kompatibel med eksempelvis mobiltelefoner. I stedet fokuseres der i første omgang udelukkende på høreapparater.

ALENE OM PROJEKTET

En brændselscelle danner strøm ved en kemisk reaktion, hvor ilt blander sig med et brændstof - i Widex' tilfælde metanol - som danner strøm og derefter vand som affaldsstof.

Der har tidligere været andre aktører i høreapparatindustrien involveret i projektet, men de har siden forladt det og overladt stafetten til Widex alene.

»Det er et projekt, som man har talt om i rigtig mange år. Der har også tidligere været nogle af vores kollegaer med i det, men de ville så ikke være med mere, så vi har sagt, at vi gerne vil gøre det færdigt, fordi det passer til vores innovative profil,« siger Widex-topchef Jørgen Jensen.

Han oplyser dog til Ritzau Finans, at Dansk Teknologisk Institut fortsat følger tæt med i projektet som en partner til Widex.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen