Berlingske Business

Widex har masser af muskler til investeringer

BM
Arbejdskapitalen, der illustrerer den bundne kapital i lagre og tilgodehavender hos kunder, faldt samtidig til 16,2 pct. af omsætningen i 2015/16 fra 19,8 pct. året før, hvilket også løsner ekstra penge i organisationen. Foto:

Den privatejede høreapparatvirksomhed Widex har de seneste to år vendt sløje resultater til stor vækst og massiv fremgang i indtjeningen, og selskabet har også masser af kontanter i kisten til at lave opkøb, hvis det bliver nødvendigt.

Således blev den nettorentebærende gæld i regnskabsåret 2015/16 nedbragt til 0,1 gange driftsresultatet (EBITDA), og det giver masser af luft, idet der samtidig genereres pæne pengestrømme fra driften.

Arbejdskapitalen, der illustrerer den bundne kapital i lagre og tilgodehavender hos kunder, faldt samtidig til 16,2 pct. af omsætningen i 2015/16 fra 19,8 pct. året før, hvilket også løsner ekstra penge i organisationen.

»Det er penge, der er frigjort til produktionen, forskning og udvikling og opkøb ude i markedet. Vi har næsten ingen rentebærende gæld tilbage, så kapaciteten til at investere er steget markant,« siger Henrik Bender, der er finansdirektør hos Widex.

widex

Ifølge ham kan et selskab som Widex bære at have en nettorentebærende gæld på mellem 2 og 4 gange EBITDA, og oveni kan der komme lidt ekstra økonomiske muskler til fra ejerfamilierne bag selskabet.

Men selv om der umiddelbart er penge nok til investeringer, vil man dog formentlig ikke se Widex deltage i større konsolideringer eller såkaldt vertikal integration, hvor der købes offensivt op i detailleddet, som man eksempelvis har set William Demant og Sonova gøre det med købene af henholdsvis Audika og Audionova.

Widex' indkøb er nemlig primært rettet mod mere defensive mål, hvor konkurrenterne forsøger at møve sig ind og overtage traditionelle Widex-kunder.

»En vigtig markedstrend er fortsat aggressive opkøb i detailleddet. Vi deltager også i vertikal integration, men primært af defensiv karakter. Hvis der er nogle af vores konkurrenter, som forsøger at købe vores kunder, er vi nødt til at gå ind og købe dem for ikke at miste salget der,« siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex.

BM

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen