Berlingske Business

Widex hæver ambitionerne efter omfattende oprydning

03BUSWidex.jpg
Widex havde en populær stand på Job- og Karrieremessen, der i foråret blev afviklet på DTU. Arkivfoto: David Leth Williams

Den danske høreapperatsvirksomhed har kraftigt forbedret resultaterne. Nu er selskabet klar til at begynde at tage markedsandele fra blandt andre de danske rivaler GN og William Demant.

Den danske høreapparatsvirkskomhed Widex har fået vendt den udvikling, der de to foregående år har givet store underskud. Widex er igen begyndt at tjene penge og lufter nye offensive mål for fremtiden.

En analytiker kalder udmeldningerne ambitiøse i et marked, der er domineret af flere store danske virksomheder

Widex kunne onsdag fremlægge et resultat efter skat på 142 mio. kroner, efter at selskabet de foregående to år har tabt næsten 350 mio. kroner.

»Jeg tror ikke, at mange for et år siden havde troet, at det var muligt at vende udviklingen på den måde«, siger topchef Jørgen Jensen.

BM

Han kom til virksomheden sidste år, efter familierne Tøpholm og Westermann slap tøjlerne. Den nye ledelse har overraskende hurtigt formået at ændre retningen. Selskabet har fastholdt sin andel af det globale marked på omkring otte pct., og omkostningerne er sænket, blandt andet ved at rykke produktion til lande med lavere lønninger.

Det er en lovende udviklingen, mener Niels Leth, aktiechef i investeringsbanken Carnegie.

»Det virker som om, det går i den rigtige retning, og at det har været godt at få en ny direktør, som kan se på forretningen med nye øjne. Der har været en pæn stigning i indtjening, som er en refleksion af, at de har flyttet produktion til lavlønsområder,« siger Niels Leth.

TV: Widex' skarpe fokus bærer frugt

 

Seks globale aktører

Markedet for høreapparater er domineret af seks store globale aktører, hvor Widex er den mindste. Danske William Demant med Oticon og GN Store Nords høreapparatsdel Resound er blandt de andre store sammen med schweiziske Sonova, amerikanske Starkey og tyske Sivantos. Sidstnævnte var tidligere en del af Siemens, men er købt ud og nu ejet af den svenske kapitalfond EQT.

Selv om Widex har øget indtjeningen, er der fortsat et stykke op til, hvad de andre selskaber kan præstere. Driftsindtjeningens andel af omsætningen endte på 12,8 pct. – et lavt niveau i forhold til de fleste andre konkurrenter. Målet er nu, at den på sigt skal op mellem 17 og 21 pct.

»De har fortsat en lønsomhed, der ligger noget under de fire største i branchen. Der forestår stadig et ganske betydeligt arbejde med at løfte den, og deres målsætning er ambitiøs,« mener Niels Leth.

BM

Men Jørgen Jensen er overbevist om, at det kommer til at ske.

»Vores mål er at kunne vokse tre til fem pct. mere end markedet og på den måde at tage markedsandele,« siger Jørgen Jensen.

Han siger, at en række nye produkter skal være med til at trække selskabet op i de kommende år. Widex har, siden Jørgen Jensen satte sig i direktørstolen, valgt at bruge flere penge på udviklingen af nye produkter. Og topchefen mener, at det blandt andet vil hjælpe Widex med at erobre op mod ti pct. af verdensmarkedet mod de otte pct., som selskabet i dag sidder på.

Widex håber på ti procent

»Ti pct. skal vi nå så hurtigt som muligt. Det er et rimeligt mål at stille for en virksomhed som vores,« siger Jørgen Jensen.

Han peger på, at selskabet især i USA vil forsøge at øge deres andel. Det er et marked, hvor Widex sidder på en meget begrænset andel i dag.

»USA er et af de områder, hvor vi meget gerne vil vokse. Vi har af historiske grunde en mindre andel, og det bliver svært, men det er ikke nødvendigvis raketvidenskab at løfte andelen, siger Jørgen Jensen.

28BBMmikael-vest.jpg

Også på opkøbssiden kan Widex være på vej i en ny retning. Selskabet vil begynde at kigge på opkøbsmuligheder, men Jørgen Jensen understreger, at det sandsynligvis mest vil være af de mindre høreapparatklinikker, som særligt William Demant og Sonova har brugt milliarder på at købe i de senere år.

»Hvis der kommer opkøb bliver det defensive opkøb,« siger Jørgen Jensen og peger på, at det kan ske for at undgå at blive presset ud af de klinikker, som konkurrenterne forsøger at overtage.

28BBMJacobsen.jpg

Han understreger, at der fortsat er meget arbejde forude for virksomheden, der har været gennem store forandringer de seneste år.

»At gå fra at være en familiedrevet virksomhed til en global aktør har været en stor udfordring for Widex. Det skal der ikke være nogen tvivl om,« siger Jørgen Jensen.

Widex, der har 3.700 ansatte, blev stiftet i 1956 og er et helt privatejet selskabet og kontrolleres af famillierne Tøpholm og Westermann.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen