Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Widex håber på markedsandele i VA med 2,4 GHz-sats

Pix-Jørgen Jensen
Jørgen Jensen, adm. direktør i Widex Foto:

Den privatejede danske høreapparatproducent Widex, der konkurrerer med de børsnoterede storebrødre William Demant Holding og GN Hearing, har fået en rigtig god start med sit trådløse produkt Widex Beyond, der blev lanceret mod slutningen af sidste år.

Og derfor håber selskabet på, at produktet, der - ligesom hos de store konkurrenter - er baseret på højfrekvensen 2,4 GHz, vil hjælpe til at med at vinde markedsandele hos den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), hvor Widex lige nu er den klart mindste spiller.

Widex Beyond lanceres først hos VA til maj, fordi der kun er to årlige muligheder for at lancere produkter i salgskanalen - i maj og november - og kravet er, at et nyt produkt har været tilgængeligt på markedet i en vis periode inden da.

google

- Jeg ville ønske, at vi kunne have nået VA seks måneder før, men det kommer ind her til maj. Vi kæmper hårdt i VA, og derfor ser vi også frem til lanceringen af 2,4 GHz-apparatet og vores nye app i VA, siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex, i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med Audiology Now-messen i Indianapolis, der løber af stablen i denne uge.

- Det er hårdt arbejde at vinde markedsandele der. Det er træls at være sidst, men der skal arbejdes hårdt hos VA, og det handler både om at vænne audiologerne til at bruge os og om at have gode produkter. Der har vores konkurrenter gjort det rigtig godt historisk set, fortsætter Widex-topchefen.

TAGER TID

Widex var det sidste selskab til at blive omfattet af VA-kontrakten, så alle de seks største spillere nu er en del af den, og derfor er det danske selskab naturligt nok i den lave ende af skalaen målt på markedsandele endnu.

- Det tager tid at løfte markedsandelen, men vi har ressourcer dedikeret til det, og så snart der kommer nye produkter, bliver det skubbet ind i VA så hurtigt som muligt. Widex Beyond skal også gøre sin del der nu, og det ser vi frem til, siger Jørgen Jensen.

LG

Widex havde ifølge de senest offentliggjorte tal - for februar 2017 - en markedsandel på 1,56 pct., mens den næstmindste spiller, tyske Sivantos, havde en andel på 5,79 pct.

Markedslederen i VA er verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, der i februar havde en markedsandel på 44,49 pct. Næststørst er danske GN Hearing, der i februar havde en VA-markedsandel på 20,94 pct.

VA udgør godt 20 pct. af det samlede amerikanske marked, og der sælges årligt omkring 600.000 høreapparater gennem salgskanalen.

SONOVA-AGM/

FORRYGENDE START

Blandt andet derfor er der store forhåbninger hos Widex om, at det nye trådløse produkt kan give selskabet en noget større bid af den kage, og Jørgen Jensen vurderer overordnet set, at det nye produkt har fået en rigtig god modtagelse i markedet.

- Det går helt forrygende med Widex Beyond, og det viser jo bare, at markedet har flyttet sig mod 2,4 GHz-teknologien, siger han.

- Vi har den i vores klart mest anvendte formfaktor, og selv folk, der ikke har en iPhone, køber 2,4 GHz nu - i forventningen om, at der nu kommer en app til Android-telefoner, så man kan styre høreapparatet fra den. Så kan man ikke streame direkte, men man kan fjernbetjene høreapparatet derfra. Det er næste runde for os at lancere den, fortsætter Widex-topchefen.

Pix-Jørgen Jensen

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen