Berlingske Business

Widex CEO: Stolt over at nå indtjeningsmål et år før tid

widex
Produktion af høreapperater på virksomheden Widex. ARKIVFOTO. Foto: Jan Jørgensen

Den privatejede høreapparatvirksomhed Widex leverede flotte tal for både toplinjen og driften i sit årsregnskab for 2015/16, der blev præsenteret tirsdag morgen.

Faktisk var væksten på begge poster så stor, at selskabet har nået sine mål fra restruktureringsplanen Impact et år før tid. Og det er der - ikke overraskende - stor tilfredshed med på ledelsesgangen i Lynge.

- Vi har til trods for vores meget høje ambitioner leveret et resultat, som har overrasket os selv meget positivt. Vi har fået maksimalt ud af de initiativer, vi har taget. Det er ligesom om, at det ketchup, der er kommet ud af flasken, er kommet langt hurtigere ud, end vi havde forestillet os, siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex, om resultaterne.

BM

Widex leverede i 2015/16 en omsætning på 3855 mio. kr. mod 3277 mio. kr. i 2014/15, mens driftsresultatet (EBITA) gik frem til 682 mio. kr. fra 418 mio. kr. Det svarer til en salgsvækst på over 17 pct. samt en vækst i driftsresultatet på hele 63 pct.

Samtidig er driftsmarginen (EBITA) kommet op på 17,7 pct. og befinder sig dermed i det spænd på 17-21 pct., som Widex betegner som "brancheniveau," og som det først var planen at nå ved afslutningen af indeværende regnskabsår, 2016/17. Med den store toplinjevækst har Widex desuden også formået at tage markedsandele.

- Vi har leveret en vækst i toplinjen på 17,7 pct., og to tredjedele af den vækst er organisk, mens resten er fra opkøb. Endnu mere positivt - da det er det, der har været hovedfokus for os gennem de seneste to år - er det, at vi har leveret en EBITA-margin på 17,7 pct., så vi faktisk er foran Impact-planen, der blev iværksat for to år siden, siger Jørgen Jensen.

BM widex

WIDEX UNIQUE-LANCERING EN STOR DEL AF SUCCES'EN

Han understreger, at der fortsat er masser af ting, der skal gøres i forbindelse med Impact-planen. Eksempelvis skal der fortsat investeres kraftigt i salg og marketing, der skal lanceres flere nye produkter, der skal implementeres et nyt it-system, og der skal fokuseres yderligere på en optimal forsyningskæde.

Det skal være med til at sikre, at salgsvæksten fortsat bliver 3-5 pct. over markedsvæksten, og at driftsmarginen bliver løftet med yderligere 2 pct.point, mens der også fastholdes stærke pengestrømme.

En stor del af forklaringen på den umiddelbare succes, som Widex har nået allerede i 2015/16, er lanceringen af Widex Unique-produktfamilien, der bygges videre med det trådløse 2,4 GHz-produkt i efteråret. Men også, at Widex har turde holde fast i, at produkterne fra selskabet ligger i den høje ende af prisskalaen.

Widex

- Det er meget drevet af nye produktlanceringer og særligt introduktionen af Widex Unique i 2015. Og det er også drevet af, at vi er lykkes med at holde de gennemsnitlige salgspriser på samme niveau som året før - på trods af et stærkt prispres i markedet. Hovedfokus var at sikre Widex et solidt bundlinjeresultat, så det er meget positivt, at det samtidig er lykkes at løfte toplinjen til knap 3,9 mia. kr., forklarer Jørgen Jensen.

Han vurderer, at 25-30 pct. af salgsvæksten i 2015/16 er kommet fra Widex Unique-lanceringen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen