Berlingske Business

Vækstglad Lars Rasmussen skuffer Coloplast-investorer

aaa
Foto:

Hvor Coloplast tidligere forventede en organisk salgsvækst på ni pct., er udsigten nu otte til ni pct., vurderer selskabet.

Torsdag middag måtte Coloplast-investorer se selskabets aktiekurs rasle ned med i omegnen af fem pct., efter at selskabets topchef Lars Rasmussen måtte rykke ud med en mindre nedjustering af vækstforventningerne til resten af året.

Hvor Coloplast tidligere forventede en organisk salgsvækst på ni pct., er udsigten nu otte til ni pct., vurderer selskabet.

»Der er tale om en sjælden negativ overraskelse fra Coloplast. Selskabet skuffer over hele linjen, når det gælder toplinjevækst, og man kan se, at det smitter af på indtjeningen. Aktiemarkedet har i forvejen indregnet nogle meget positive scenarier for Coloplast-aktien, og derfor ser vi en voldsom kursreaktion på en forholdsvis lille nedjustering,« siger Søren Løntoft Hansen, medicinalanalytiker hos Sydbank.

Ifølge Coloplast skyldes den lavere vækst, dels den økonomiske og politiske situation på det vigtige vækstmarked Rusland, men også på et marked som det brasilianske.

Samtidig er Colopalst løbet ind i interne problemer med selskabets homecare-forretning i Storbritannien, Charter Health. Det er en ordning, hvor Coloplast bringer f.eks. stomiposer og katedre ud til patienterne. Men ændringer i processerne omkring recepterne har skabt så store problemer for Coloplast, at selskabet forventer at kunne mærke det på væksten resten af året.

»Den politiske og økonomiske situation i Rusland og på væsktmarkederne, kan Coloplast ikke gøre så meget ved, mens selskabet selv kan rette op på problemerne i Storbritannien, hvad de også forventer at gøre. Alligvel er det nok til at selskabet ikke længere tør love, at den kan holde en vækst på ni pct.,« siger Søren Løntoft Hansen.

Selvom det tilsyneladende er krusninger på overfladen, rammer det Coloplast og selskabets topchef Lars Rasmussen ekstra hårdt.

Det er mindre end et år siden, at Coloplasts topchef og resten af topledelsen lancerede en ny vækststrategi, som skal sikre en organisk vækst på syv til ni pct. om året.

»Men den vækstdagsorden, der blev lanceret for trekvart år siden in mente, og det faktum, at kursen i forvejen afspejler meget positive scenarier for Coloplast, så er det ikke så mærkeligt, hvis der kommer end eller anden bekymring i markedet for, om Coloplast er i stand til at fastholde sine høje langsigtede vækstrater,« siger Søren Løntoft Hansen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen