Berlingske Business

USA spænder ben for Novos kamp mod kopister

Novo får grønt lys for nyt diabetes-præparat i USA
USA spænder ben for Novos kamp mod kopister(Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2017) Foto:

Medicinalkoncernen Novo Nordisk kan risikere at komme under et hårdere pres end først antaget, da de amerikanske myndigheder, FDA, har afvist en ansøgning fra koncernen. Sagen vedrører den vigtigste bestanddel af lægemiddelstoffet Victoza, Saxenda og Xultophy.

Victoza, der er et populært lægemiddel mod diabetes, sælger for over 20 mia. kr. på globalt plan. Tre fjerdedele af salget hentes dog i USA.

Det skriver Børsen.

Israelske Teva med tidligere koncerndirektør i Novo Kåre Schultz i spidsen, har allerede meddelt, at selskabet agter at kopiere det populære stof i USA. Og hvis FDAs afvisning holder, så vil flere gøre Teva kunsten efter.

»Det gør, at Novo Nordisk efter 2018 har endnu mere travlt med at få patienterne væk fra Victoza, for det bliver en anden dynamik. Hvis kopiproducenterne har færre omkostninger ved at komme til markedet med en kopi, kommer der måske flere, og så kan de stille andre priser. Derfor er det vigtigt for Novo Nordisk at vikle sig ud af Victoza inden 2022-23,« siger Martin Parkhøi, medicinalanalytiker i Danske Bank, til Børsen.

Bo Jesper Hansen

Der er flere grunde til, at FDA har afvist ansøgningen fra Novo Nordisk, men grundlæggende er myndighederne i færd med at opdatere retningslinjerne for selve ansøgningsprocesserne for kopilægemidler. FDA påpeger hertil, at det er for tidligt at behandle Novo Nordisk begæring, skriver avisen.

Medicinalkoncernen er dog fortrøstningsfuld. Novo mener ikke, at man bare lige kan lave en kopi, der giver samme virkning som originalen, og derfor skal kopisterne gennem en godkendelsesproces, som var det et helt nyt lægemiddel.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen