Berlingske Business

Tresiba skal løftes i Europa - Victoza en mulighed i Kina

Novo Novo Nordisk
ARKIV. Novo Nordisk i Bagsværd fra 2017. Foto:

Novo Nordisk skal sikre bedre markedsadgang og tilskud til sin langtidsvirkende insulin Tresiba i Europa, mens væksten i Kina skal løftes af diabetes 2-midlet Victoza, der netop er blevet tilskudsberettiget på de længdegrader.

Det er et par af de væsentlige forskelligartede muligheder, som Novos store region, International Operations, rummer, fortæller Mike Doustdar, koncerndirektør i Novo Nordisk med ansvar for International Operations, tirsdag på selskabets kapitalmarkedsdag.

Divisionen, der dækker hele verden på nær USA og Canada, har historisk budt på en vækst på 5-7 pct. over de seneste fem til seks år.

- Det sender et signal om, at for verden uden for USA, har situationen været ret stabil i de senere år, siger Mike Doustdar og uddyber:

- I den del af markedet uden for USA er en stor del af væksten blevet skabt ved at finde flere patienter.

Novo Nordisk i hårde amerikanske prisforhandlinger

De store forskelle mellem markedsvilkårene i de enkelte lande betyder, at der også er store forskelle i de udfordringer og muligheder, Novo har på de enkelte markeder.

I Europa er udfordringen eksempelvis at få udnyttet nogle af de vækstmuligheder, Novos nyeste langtidsvirkende insulin, Tresiba, rummer.

- I Europa har vi lanceret Tresiba i 22 markeder. Men den store udfordring er, at vi ikke har tilskud på alle markeder, siger Mike Doustdar.

I Japan er det eksempelvis en prioritet at udrulle insulinmikset Ryzodeg.

Novo har, siden Ryzodeg kom på det japanske marked vundet markedsandele inden for segmentet med insulinmix, og fokus er fortsat på at få flyttet patienter, da Novos ældre insulinmix, Novomix, står over for at få sænket prisen i 2018.

- Men for at opsummere. Når vi ser på fremtiden, så er det mit gæt, at vi vil lande på en vækst på mellem 5-7 pct. om året. Det bør i det mindste være mit mål, siger Mike Doustdar om udsigterne for International Operations.

/ritzau/FINANS

02BUSJesper-Brandgaard-fina.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen