Berlingske Business

Topchef i Össur: Vi vokser stabilt og har råd til at købe op

Topchefen i det dansk-islandske medicoselskab Össur, Jon Sigurdsson, kan med tilfredshed se tilbage på et fjerde kvartal, der bød på fremgang til trods for, at den styrkede dollar gik selskabet imod.

- Fjerde kvartal er fantastisk. Hvis vi ser på resultaterne i konstante valutaer, så har vil vi faktisk se en vækst på omkring 14 pct., siger Jon Sigurdsson til Ritzau Finans.

Selskabet, der fremstiller proteser og andre hjælpemidler, kom ud af fjerde kvartal af regnskabsåret 2014 med et driftsoverskud (EBIT) på 21 mio. dollar.

- Vi er et dollar-baseret selskab, der sælger meget i Europa, så når euro svækkes over for dollar, går det os imod. Men den underliggende drift af selskabet går virkelig godt, forklarer Jon Sigurdsson.

BM Business

Han fremhæver blandt andet, at Össur har gennemført et besparelsesprogram, der kommer selskabet til gode nu. Desuden har Össur købt to selskaber i Skandinavien, der udvikler sig efter planen, og endelig har selskabet haft fokus på interne processer, hvilket også har bidraget til bedre lønsomhed.

- Proteser driver væksten på alle markeder. Handlen er jævnt fordelt, og der er ingen markeder, der halter bagefter. Inden for bracing and support (støtteskinner) har vi haft modvind i USA, men resten af markederne bidrager meget positivt, oplyser Jon Sigurdsson.

- Konkurrencen er der som altid, men vi har en meget solid produktportefølje, der bliver bedre og bedre hele tiden. Vi fokuserer på højteknologiske og "dyre" produkter, og det har tjent os vel, og det vil vi fortsat gøre, siger Sigurdsson.

Össur oplever som andre selskaber i sundhedssektoren et vist prispres fra regeringer, der skal spare.

- Den eneste måde at imødegår det på, er at komme ud med nye produkter og bedre produkter, som vi bedre kan kontrollere priserne på, siger Jon Sigurdsson.

Selskabet har ikke aktuelt nogen nye opkøb i kikkerten, men direktøren understreger, at Össur har den finansielle kapacitet og er villig til at handle, hvis der skulle vise sig interessante opkøbsmuligheder.

Ellers er strategien at fortsætte med at lancere produkter i et jævnt tempo.

- Vi har altid sagt, at Össur ikke er et blockbuster selskab. Vi kommer med tre til fire produkter hver måned, så det er en løbende proces, siger Jon Sigurdsson.

Selvom valutakursudviklingen har været ugunstig for Össur den seneste tid, har selskabet ingen planer om at forsøge at afdække sig ud af det problem.

- Vi ville bare betale bankerne en masse penge for en lille pusterum. Sandheden er, at vi ikke er så frygteligt eksponerede. Vi er dollarbaserede, men sælger meget til Europa, USA og faktisk alle lande i verden. Vi koncentrerer os om at drive selskabet, siger direktøren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen