Berlingske Business

To-do-liste: Tre hovedbrud presser ny Novo-boss

Billede
Overskrift
Novo Nordisk nye topchef Lars Fruergaard
 
 

Novo Nordisk nye topchef Lars Fruergaard skal fra dag ét tage fat på især tre problemstillinger. Berlingske Business giver et overblik.

Når Lars Fruergaard Jørgensen fra 1. januar kan sætte sig på direktørkontoret hos Novo Nordisk i Bagsværd, bliver der ikke lang tid til at nyde sødmen og dreje rundt på chefstolen i den nye topstilling.

For på bordet vil der formentligt ligge bunker af problemer, der skal tages fat på. Især tre ting vil være på toppen af Fruergaards to-do-liste for Danmarks og Skandinaviens mest værdifulde børsselskab.

1) De amerikanske prishug

Novo Nordisk har omkring 80 procent af sin forretning i diabetesprodukter. Og det har alle dage været en særdeles lukrativ forretning i USA, men den seneste tid har de tre store indkøbere Express Script, CVS Caremark og United Healthcare presset producenterne til lavere priser. Til sammen dækker indkøbskæmperne 75 procent af alle forsikrede amerikanere.

Så sent som i går meddelte nyhedsbureauet Reuters, at den største amerikanske indkøber Express Scripts vil indføre et program, hvor et prisloft per patient skal trykke udgifterne gevaldigt nedad. Det vil øge presset på Novos forretning yderligere. Det kommer tilmed på ryggen af en periode, hvor medicinpriserne på diabetes sidste år steg med 14 procent. De vækstrater skal medicinselskaberne se langt efter nu.

Feltet af produkter bliver samtidig øget, fortæller Novo Nordisk-analytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank. Og det skal håndteres af topchefen, lyder det.

»Det betyder også, at der skal gives større rabatter fra medicinalselskaberne. Lars Fruergaard skal synliggøre, at der er en fordel ved at vælge Tresiba (diabetesmiddel red.) frem for Lantus (Sanofi-produkt red.),« siger han.

2) Bløder-guld får benhård konkurrence

Selv om Novos blødermedicin Novoseven udgør en mindre del af forretningen, er det en særdeles lukrativ forretning, fordi det er bedst indtjenende blandt Novo-produkterne.

Blødermedicinen Novoseven solgte i 2015 for lidt mere ti mia. kroner og udgør i dag næsten 95 pct. af det samlede salg i Novos hæmofiliforretning.

Her har Novo indtil videre været så godt som uden konkurrence, men et nyt schweizisk superprodukt kan give Novo Nordisk kamp til stregen og potentielt tage en stor del af markedsandel fra Novo. Hvis schweiziske Roche som ventet allerede næste år kan lancere den nye blødermedicin under navnet ACE910, vil det kunne vende op og ned på markedet.

Billede

»Omkring halvdelen af vores Novoseven-forretning vil være udsat, hvis det middel kommer igennem og bliver godkendt. Nu kommer det ikke ud i hele verden på én gang, så det bliver nok en gradvis påvirkning, men det er klart, at fra 2018 og i årene efter kan der være en negativ påvirkning,« sagde finansdirektør Jesper Brandgaard til Berlingske Business i maj.

Ifølge Søren Løntoft Hansen sætter det Novoseven underpres. Derfor bliver det en opgave fra Fruergaard at få lavet produkter, der har en langtidsvirkende effekt, der er mere bekvemmelige for patienterne, vurderer han.

3) Omkostninger

Her er der tale om både en udfordring og et problem. For Novo Nordisk bliver nødt til at skære virksomheden til, men det må ikke ramme udviklingen af produkter, så væksten hæmmes.

Novo Nordisk har så sent som i sidste uge meddelt et ansættelsesstop i hele Danmark. Ugen efter Novo havde præsenteret sit halvårsregnskab, rejste selskabets ledelse til investormøder i London med en fortælling om, at Lars Rebien Sørensen og hans koncerndirektørkolleger som et plaster på såret for den svage regnskabsrapport nu ville kigge selskabets omkostningsbase efter i sømmene.

»Kunsten er at gøre det, sådan at det ikke går udover den fremtidige vækst. Det kan være, man skærer i omkostninger til udvikling, der så på længere sigt vil ramme væksten og muligheden for at få nye storsællerter ud. Det skal Lars Fruergaard for alt i verden undgå,« siger Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.

Lars Fruergaard afløser Lars Rebien Sørensen, der har siddet 16 år som topchef.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen