Berlingske Business

Ti kræftmidler har solgt for 1100 mia. kr. på fem år

Til BT Charlotte Englev
Foto:

Udgifterne til kræftmedicin har været galopperende de seneste år. De globale medicinalselskaber sælger for milliarder og atter milliarder ved hjælp af prisstigninger og nylanceringer.

De globale medicinalselskaber sælger kræftmidler som aldrig før. Medicinudgifterne til den frygtede sygdom er på blot et år steget med 10 pct. I 2014 blev der købt kræftmedicin for over 665 mia. kr. på verdensplan.

Det schweiziske medicinalselskab Roche har med sine tre største kræftmidler alene haft en omsætning på langt over en halv milliard kr. på fem år. Samlet set har verdens ti bedst sælgende kræftmidler omsat for 1100 mia. kr. fra 2010 til 2014, viser en opgørelse foretaget af Berlingske Research.

Den buldrende udvikling i salget af kræftmedicin skyldes især prisstigninger på produkterne, lancering af nye medicintyper og flere tilfælde af kræft på verdensplan. En stor stigning i antallet ældre frem mod 2050 vil ifølge WHO medføre, at antallet af kræftpatienter vil stige dramatisk over de næste 20 år.

Diabetes

Ifølge beregninger fra de amerikanske sundhedsmyndigheder offentliggjort i 2011 vil udgifterne til kræftmedicin alene i USA lande på 1050 mia. kr. i (i 2010-priser).

De amerikanske sundhedsmyndigheder afsætter hvert år omkring 40 mia. kr. til grundforskning i kræft. Til sammenligning bliver der afsat omkring 20 mia. kr. til forskning i HIV/AIDS og omkring 4 mia. kr. til Alzheimers.

Har du lyst til at dykke endnu dybere ned i Berlingske Researchs kortlægning af den globale medicinalbranche og selv drage på opdagelse i den store talskov, så klik her. På grund af det store datamateriale får du den bedste brugeroplevelse, hvis du anvender enten iPad eller desktop.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen