Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Sydbank: Victoza får stor fordel af hjerte-kar-godkendelse

Novo
Arkivfoto: Novo Nordisk har bedre kort på hånden end rivalen Eli Lilly på det amerikanske marked for diabetesmidler. Foto:

Godkendelsen af Victozas hjerte-kar-fordele giver Novo Nordisk bedre kort på hånden i konkurrencen med rivalen Eli Lilly på det amerikanske marked for diabetesmidler i GLP-1-klassen.

Det vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen, efter at Novo sent fredag eftermiddag kunne fortælle, at den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, har godkendt, at Victoza nedsætter alvorlige hjerte-kar-hændelser i patienter med type 2-diabetes og konstaterede hjerte-kar-problemer.

»Godkendelsen af Victoza i den nye indikation er efter vores vurdering en stor konkurrencemæssig fordel,« skriver Søren Løntoft Hansen i et notat.

Victoza vil fremover være det eneste middel i klassen af GLP-1-midler, der har vist sig at reducere risikoen for alvorlige hjerte-kar-hændelser, og det vil være et vigtigt salgsargument for Victoza, der taber markedsandele til Eli Lillys ugentlige GLP-1-middel Trulicity.

25BUSLars-Rebien-Soerensen-.jpg

Siden lanceringen af Trulicity i slutningen af 2014 har Victoza, der skal tages en gang dagligt, godt nok haft pæn vækst i salget, men Trulicity er vokset langt hurtigere, og Victozas markedsandel er skrumpet til lige under 45 pct. fra 66 pct. af GLP-1-markedet.

»Victozas nye indikation vil efter vores vurdering bremse tabet af markedsandele i GLP-segmentet, og sikre Novo Nordisk en fortsat ledende position på markedet for GLP-1 midler inden en potentiel godkendelse af selskabets nye ugentlige GLP-1-middel, Semaglutid,« vurderer Søren Løntoft Hansen.

UENIG I BEKYMRING

Udvidelsen af indikationen for Victoza gælder kun patienter med type 2-diabetes og konstaterede hjerte-kar-problemer, og enkelte analytikere har tidligere udtrykt bekymring over, at det kun er denne mindre patientgruppe, der omfattes af udvidelsen.

»Vi udelukker ikke, at dele af aktiemarkedet anser patientpopulationen, for hvilken Victozas nye indikation gælder, for snæver. Vi er uenige i den fortolkning,« skriver Søren Løntoft Hansen.

»Vi vurderer, at hvis det lykkes Novo Nordisk at overbevise lægerne om, at de skal bruge Victoza til behandling af diabetikere med konstateret hjerte-kar-sygdom, kan vi ikke se hvorfor de samme læger ikke også vil bruge Victoza til behandling af diabetikere uden konstateret hjerte-kar-tilfælde - velvidende at diabetikere har markant højere risiko for hjerte-kar-tilfælde end ikke-diabetikere,« skriver Sydbank-analytikeren.

BM

Han venter en moderat positiv kursreaktion i Novo-aktien mandag relativt til den generelle udvikling i aktiemarkedet.

Afgørelsen fra den amerikanske lægemiddelstyrelse var dog ventet, idet et ekspertpanel under FDA den 20. juni klart anbefalede at lade Victozas fordele fremgå af indlægssedlen. Det skete med stemmerne 17-2.

Godkendelsen bygger på hjerte-kar-studiet ved navn Leader, der blev gennemført i mere end 9000 type 2-diabetikere med høj risiko for hjerte-kar-tilfælde. I studiet reducerer Victoza risikoen for alvorlige hjerte-kar-hændelser, det vil sige blodpropper, slagtilfælde, og hjerte-kar-død, med 13 pct.

Lundbeck KS
For abonnenter LÆS MERE : Amerikansk prispres? Ikke hos os i Lundbeck

Sydbanks anbefaling af Novo Nordisk er uændret "køb".

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen